του ήταν φιλοτελιστής. Μάλιστα, στο Μονπαρνάς σχεδόν όλοι
Εβραίοι είναι, ή μπασταρδεμένοι Εβραίοι, ακόμα χειρότερα. Εί-
ναι ο Καρλ και η Πόλα, και ο Κρόνσταντ και ο Μπόρις, και η Τά-
νια κι ο Σιλβέστρος, και ο Μόλντορφ και η Λουσίλ. Όλοι εκτός
από τον Φίλμορ. Ακόμα κι ο Χένρι Τζόρνταν Όσβαλντ βγήκε ότι
είναι Οβριός. Και ο Λούις Νίκολς είναι Εβραίος. Επίσης, ο Βαν
Νόρντεν και η Σερί. Η Φράνσις Μπλέικ είναι Οβριός, ή μάλλον
Οβριά. Ο Τίτος, Οβριός κι αυτός. Χιονοστιβάδα πάνω μου οι
Οβριοί. Το γράφω αυτό για τον φίλο μου τον Καρλ που έχει
Οβριό πατέρα. Είναι σημαντικά αυτά για να με καταλάβετε.
Απ’ όλους αυτούς, η Τάνια είναι η πιο αξιολάτρευτη Εβραία,
και για χάρη της θα γινόμουν κι εγώ Εβραίος. Γιατί όχι; Ήδη
σαν Εβραίος μιλάω. Και είμαι άσχημος σαν Εβραίος. Κι άλλω-
στε, ποιος μισεί τον Οβριό πιο πολύ από έναν άλλο Οβριό;
Λυκόφως. Βαθυγάλαζο, τα νερά σαν γυαλί, τα δέντρα να
στραφταλίζουν και να γυαλίζουν και να ’ναι όλο μαρμαρυγές. Οι
ράγες χάνονται στο κανάλι, πέρα στο Ζορές. Η μεγάλη μεταλλι-
κή κάμπια με τα στιλβωμένα πλευρά καταβυθίζεται σαν τρενάκι
του λούνα παρκ. Δεν είναι το Παρίσι. Δεν είναι το Κόνι Άιλαντ.
Είναι ένα δειλινό αμάλγαμα όλων των πόλεων της Ευρώπης και
της Κεντρικής Αμερικής. Κάτωθέ μου, οι εκτάσεις του σιδηρο-
δρομικού σταθμού, οι ράγες μαύρες, πλεγμένες σαν ιστός, όχι
διευθετημένες από τον μηχανικό αλλά κατακλυσμικές, χαώδεις,
σαν εκείνες τις βαθουλωτές ρωγμές στον πολικό πάγο που η φω-
τογραφική μηχανή καταγράφει σε διαβαθμίσεις του μαύρου.
Το φαΐ, αυτό μάλιστα, τρομερά το απολαμβάνω το φαΐ. Και σε
τούτη την ωραία Βίλα Μποργκέζε σπανίως θα δεις ίχνος από
[ 10 ]
1,2,3,4 6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,...18