ΤΑΞΙΔΕΎΟΝΤΑΣ ΣΤΗ ΜΕΣΌΓΕΙΟ ΜΕ ΤΟΝ ΌΜΗΡΟ
32
Οι περισσότεροι σύγχρονοι μελετητές τοποθετούν τη γέννηση
των ομηρικών ποιημάτων στο δεύτερο μισό του 8ου αιώνα π.Χ.,
αν και μερικοί τα χρονολογούν το 680-660 π.Χ. Κατά γενική
συναίνεση υπήρξε κάποιος Όμηρος, που συνέθεσε την
Ιλιάδα
γύρω στα 740 π.Χ. και την
Οδύσσεια
γύρω στα 720 π.Χ. Λίγο
μετά το 700 π.Χ. άρχισαν να εμφανίζονται στην ελληνική αγγειο-
γραφία σκηνές από τα ομηρικά έπη, πολλές από τις οποίες παρί-
σταναν επεισόδια σχετικά με τον Οδυσσέα, πράγμα το οποίο
υποστηρίζει τη χρονολόγηση της
Ιλιάδας
και της
Οδύσσειας
στο
δεύτερο μισό του 8ου αιώνα π.Χ.
Οι αρχαίοι συγγραφείς σχεδόν ομοφωνούσαν στη χρονολό-
γηση των πρώτων τυποποιημένων κειμένων της
Ιλιάδας
γύρω
στα 550 π.Χ., όταν οι Πεισιστρατίδες –ο Αθηναίος τύραννος Πει-
σίστρατος και οι γιοι του– λέγεται ότι έδωσαν εντολή να καταγρα-
φούν και να απαγγέλλονται στη γιορτή των Μεγάλων Παναθη-
ναίων. Την άποψη αυτή απορρίπτουν αρκετοί σύγχρονοι μελε-
τητές, με πιο σημαντικό τον Γκρέγκορι Νάγκι, που έχει προτείνει
ένα εξελικτικό μοντέλο τουλάχιστον πέντε διαδοχικών φάσεων
της ομηρικής μετάδοσης, που εκτείνονται χρονικά από τη μυκη-
ναϊκή περίοδο μέχρι το 150 π.Χ. περίπου, όταν ο Αρίσταρχος
από τη Σαμοθράκη, βιβλιοθηκάριος της Βιβλιοθήκης της Αλεξάν-
δρειας, παρουσίασε αναθεωρημένες εκδοχές της
Ιλιάδας
και της
Οδύσσειας
, διαιρώντας την καθεμιά σε είκοσι τέσσερις ραψωδίες,
όσα και τα γράμματα του ελληνικού αλφαβήτου, τα οποία στις
σύγχρονες εκδόσεις αντικαταστάθηκαν από αριθμούς.
*
* Στα ελληνικά χρησιμοποιείται το ελληνικό αλφάβητο . οι μεν ραψωδίες
της
Ιλιάδας
αριθμούνται με τα κεφαλαία γράμματα, οι δε ραψωδίες της
Οδύσσειας
με τα μικρά. (Σ.τ.Ε.)