Παιδιά διάλειμμα: Χειμώνας 2018-2019 Τεύχος 38

Έχοντας στα χέρια μας τη Διεθνή Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού, διαβάσαμε διάφορα βιβλία των εκδόσεων ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ και τα συνδέσαμε με κάποια από τα άρθρα της σύμβασης συζητώντας γι’ αυτά. Μιλώ για τα δικαιώματα μέσα από ένα β ι β λ ί ο Τα κορίτσια μπορούν να κάνουν τα πάντα! ( Κ άριλ Χ αρτ • Ά λι Π αϊ ) Το βιβλίο μάς δείχνει ότι ο κόσμος ανήκει εξίσου στα κορίτσια και στα αγόρια και ότι τα κορίτσια δικαιού- νται να ακολουθούν τα όνειρά τους, όποια κι αν είναι αυτά, και μπορούν να γίνουν οτιδήποτε ονει- ρευτούν. Η ανάγνωση αυτού του βιβλίου αποτέλεσε το έναυσμα για να μιλήσουμε για τις διακρίσεις και για το άρθρο 2, που ορίζει ότι τα παιδιά «έχουν το δι- καίωμα να ζουν χωρίς διακρίσεις σε βάρος τους εξαιτίας της φυλής, του φύλου, της γλώσσας, των απόψεων, της περιουσίας, της κατάστασης, των ιδιαίτερων αναγκών ή της εμφάνισής τους». Άρθρο 2 Απαγόρευση διακρίσεων Άρθρο 14 Ελευθερία σκέψης και θρησκείας Το αγόρι στο θεωρείο ( Α γγελικη Δ αρλαση ) Τα μεγαλύτερα παιδιά διάβασαν το βιβλίο και συγκλονίστηκαν από την προσπάθεια που έκαναν οι Μικρασιάτες πρόσφυγες να ενταχθούν στην Ελλάδα όταν εγκατέλειψαν την πατρίδα τους λόγω του πολέμου. Μίλη- σαν για το πόσο επίκαιρο είναι και σήμερα το προσφυγικό και το πώς καταπατούνται τα δικαιώματα των παιδιών σε περιόδους πο- λέμου και κρίσης, ενώ σύμφωνα με το άρθρο 22 «Τα παιδιά πρόσφυγες, που έχουν φύγει μόνα ή συνοδευόμενα από τους δικούς τους από την πατρίδα τους επειδή εκεί κινδύνευαν, έχουν το δικαίωμα ειδικής προστασίας και απολαμβάνουν τα δικαιώματα που έχουν και τα άλλα παιδιά». Ο Τρεχαλητής και η Τίποτα ( Κ άτερινα Π απαγαρυφαλλου • Θ έντα Μ ιμηλακη ) Ο Τρεχαλητής και η Τίποτα. Δύο ήρωες διαφορετικοί που όμως πά- νω απ’ όλα είναι παιδιά που αισθά- νονται την ανάγκη να τα αποδε- χτούν και να αγαπηθούν. Να γίνουν μέρος του συνόλου. Με αυτή την αφορμή μιλήσαμε για τα παιδιά με αναπηρίες και για το άρθρο 23 που προβλέπει ότι «Τα παιδιά με σωμα- τικές ή πνευματικές αναπηρίες έχουν το δικαίωμα να ζουν σε συνθήκες που εγγυώνται την αξιοπρέπειά τους και ευνοούν την αυτονομία τους. Να απολαμβάνουν ειδική φροντίδα και να συμμετέχουν ισότιμα στην εκ- παίδευση και την κοινωνική ζωή». Άρθρο 21 Υιοθεσία Οι δύο μαμάδες του Μελένιου ( Ζ αν Β ιταλ ντε Μ ονλεον • Ρ εμπεκα Ν τοτρεμερ ) Με αφορμή αυτό το τρυφερό βιβλίο και ακολουθώντας τον Μελένιο και τους γονείς του, τα παιδιά ήρθαν σε επαφή με την έννοια της υιοθεσίας και έπειτα μιλήσαμε για το άρθρο 21 της σύμβασης που προβλέπει ότι «Η Πολιτεία πρέπει να παίρνει όλα τα απαραίτητα μέτρα ώστε μια υιοθεσία που γίνεται στην ίδια χώρα ή σε άλλη να είναι σύμφωνη με τον νόμο και να λαμβάνεται υπόψη πάνω από όλα το συμφέρον του παιδιού». Άρθρο 22 Παιδιά πρόσφυγες Άρθρο 24 Παιδιά με αναπηρίες Πώς τον λένε τον θεό σου; ( Γ ιαν φον Χ ολεμπεν • Τ ζεϊν Μ περ Κ ραουζε ) Ένα βιβλίο που απαντάει με ευθύ- τητα και ειλικρίνεια σε κάθε ερώ- τηση σχετικά με όλες τις θρησκεί- ες του κόσμου και μαθαίνει στα παιδιά να σέβονται τη διαφορετι- κότητα όταν τη συναντούν. Συζη- τώντας συνδέσαμε το βιβλίο με το δικαίωμα των παιδιών «να σκέφτονται ελεύθερα και να πι- στεύουν σε μια θρησκεία», όπως αυτό ορίζεται από το άρθρο 14.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=