Μοντεσσόρι στο σπίτι με το μικρό παιδί (1- ετών)

37 Σας παραθέτω εδώ μερικές συμβουλές για την παρουσίαση μιας δραστηριότητας σε ένα παιδί: • Κάντε ακριβείς, αργές κινήσεις με τα χέρια σας, ώστε το παιδί να μπορεί να παρατηρήσει καθαρά. Για παράδειγμα, διαχωρίστε μία προς μία όλες τις μικρές κινήσεις που κάνουμε, για να ξεκουμπώσουμε ένα ρούχο και επαναλάβετε αργά για κάθε κουμπί, ένα ένα. • Αποφύγετε να μιλάτε ενώ του δείχνετε – διαφορετικά το παιδί δεν ξέρει αν πρέπει να κοιτάξει εμάς ενώ μιλάμε ή τα χέρια μας. • Προσπαθήστε να του δείχνετε με τον ίδιο τρόπο κάθε φορά, για να το διευκολύνετε να αφομοιώσει κάποιο ενδιάμεσο βήμα που ενδεχομένως του έχει διαφύγει. • Χειριστείτε τα αντικείμενα με τρόπο με τον οποίο μπορεί να τα καταφέρει το παιδί, για παράδειγμα, χρησιμοποιώντας δύο χέρια για να μεταφέρετε έναν δίσκο ή ένα ποτήρι κ.λπ. • Εάν δεν θέλει να το βοηθήσουμε, μπορεί να προτιμά να το παροτρύνουμε, όπως «Σπρώξε, σπρώξε». Εναλλακτικά, μπορούμε να το αφήσουμε να προσπαθήσει μόνο του μέχρι να τα καταφέρει. Ίσως, πάλι, να απομακρυνθεί και να δοκιμάσει ξανά κάποια άλλη στιγμή. ΓΕΝΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΘΥΜΑΣΤΕ 1. Αφήστε το παιδί να σας οδηγήσει Ακολουθήστε τον ρυθμό και τα ενδιαφέροντα του παιδιού. Του δίνουμε τον χρόνο να επιλέξει μόνο του, αντί να προτείνουμε ή να καθοδηγούμε τη διαδικασία. Αφήστε το να επιλέξει από τις δραστηριότητες στις οποίες ασκείται μέχρι να τις κατακτήσει – τίποτα πολύ εύκολο ή πολύ δύσκολο. Κάτι που να θεωρεί πρόκληση, αλλά όχι τόσο δύσκολο ώστε να τα παρατήσει. Αργά Χέρια ΚΑΘΟΛΟΥ Λόγια Άκουσα για πρώτη φορά το ακρωνύμιο SHOW* (Δείξτε) από τη συνάδελ- φο και φίλη μου Jeanne-Marie Paynel. Αποτελεί μια χρήσιμη υπενθύμιση προς τους ενήλικες να χρησιμοποιούμε τα χέρια μας αργά και να παρα- λείπουμε εντελώς τα λόγια όταν δείχνουμε στα παιδιά κάτι καινούργιο. Αυτό βοηθά το παιδί να αντιληφθεί τα πράγματα πιο εύκολα. Όταν οι κινήσεις μας είναι αργές, είναι εύκολο για το παιδί να τις παρακολουθή- σει. Αν ταυτόχρονα εξηγούμε με λόγια, το παιδί σ’ αυτή την ηλικία δεν είναι σίγουρο αν πρέπει να μας ακούσει ή να μας παρακολουθήσει. Πα- ραμένουμε, λοιπόν, σιωπηλοί, ώστε το παιδί να μπορεί να εστιάσει απο- κλειστικά στις κινήσεις μας. * Στο πρωτότυπο: Slow Hands Omit Words (Αργά χέρια, παραλείψτε τα λόγια) από το οποίο προ- κύπτει το ακρωνύμιο SHOW . (Σ.τ.Μ.)

RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=