Μοντεσσόρι στο σπίτι με το μικρό παιδί (1- ετών)

36 φιάς που στεγνώνει κρεμασμένη: υποδηλώνει ότι ένα παιδί ασκήθηκε και είναι ικανό να ανοιγοκλείνει τα μανταλάκια ώστε να κρεμάσει τη ζωγραφιά του. Συχνά τα παιδιά μπορεί να επικεντρωθούν και να επαναλάβουν ένα μόνο μέρος της δραστηριότητας. Για παράδειγμα, μπορεί να ασκούνται να στύψουν ένα σφουγγάρι ή να γεμίζουν μια κανάτα με νερό από μια βρύση. Παρατηρούμε και τα αφήνουμε να επαναλά- βουν ξανά και ξανά το κομμάτι που προσπαθούν να κατακτήσουν. Σταδιακά θα προσθέσουν κι άλλα βήματα στη διαδικασία ή θα μεταβούν σε μια άλλη δραστηριότητα. Ένα παιδί έχει την ελευθερία να επιλέξει μια δραστηριότητα. Οι χώροι μας είναι έτσι σχεδιασμένοι ώστε να ενθαρρύνουν αυτή την ελευθερία επιλογής, προσφέροντας έναν πε- ριορισμένο αριθμό δραστηριοτήτων στις οποίες ασκούνται τα παιδιά. «Το καθήκον της διδασκαλίας γίνεται εύκολο, αφού δεν χρειάζεται να επι- λέξουμε τι θα διδάξουμε, αλλά πρέπει να τοποθετήσουμε τα πάντα μπρο- στά του για την τέρψη της νοητικής του όρεξης. Πρέπει να έχει απόλυτη ελευθερία επιλογής και μετά δεν χρειάζεται τίποτα άλλο από επαναλαμβα- νόμενες εμπειρίες που όλο και περισσότερο θα χαρακτηρίζονται από ενδιαφέρον και σοβαρή προσοχή, κατά την απόκτηση ορισμένων επιθυμη- τών γνώσεων». Δρ Μαρία Μοντεσσόρι, Να εκπαιδεύσουμε το ανθρώπινο δυναμικό ΠΩΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΟΥΜΕ ΜΙΑ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΣΕ ΕΝΑ ΠΑΙΔΙ Στην εκπαίδευση παιδαγωγών Μοντεσσόρι, μαθαίνουμε να δείχνουμε στα παιδιά πώς να χρησιμοποιούν κάθε δραστηριότητα στην τάξη κάνοντάς τους μια «παρουσίαση». Σε μια παρουσίαση κάθε δραστηριότητα χωρίζεται σε μικρά βήματα, από τη στιγμή που μεταφέ- ρουμε τον δίσκο από το ράφι στο τραπέζι, την παρουσίαση της δραστηριότητας βήμα προς βήμα, έως και την επιστροφή του δίσκου στο ράφι. Ασκούμαστε στην παρουσίαση κάθε δραστηριότητας ξανά και ξανά. Έτσι, όταν το παιδί χρειαστεί βοήθεια στην τάξη, γνωρίζουμε τόσο καλά τη δραστηριότητα από την εξάσκησή μας, ώστε μπορούμε να αυτοσχεδιάσουμε και να παρέμβουμε για να το βοηθήσουμε όσο ακριβώς είναι απαραίτητο. Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε την ίδια προσέγγιση και στο σπίτι. Μπορούμε να οργανώ- σουμε μια δραστηριότητα, να την κάνουμε πρώτα εμείς, να χωρίσουμε τη δραστηριότητα σε μι- κρά βήματα και να ασκηθούμε για να δούμε πώς θα μπορούσε να τη διαχειριστεί το παιδί μας. Αφήστε το να επιλέξει τη δραστηριότητα που το ενδιαφέρει και να τη δοκιμάσει όσο μπο- ρεί χωρίς να παρέμβετε. Ακόμα κι αν του πέσει κάτι, μπορούμε να καθίσουμε χωρίς να παρέμ- βουμε για να δούμε αν θα αντιδράσει και αν θα το σηκώσει μόνο του. Αν δούμε ότι δυσκο- λεύεται και αρχίζει να δείχνει απογοητευμένο, τότε μπορούμε να παρέμβουμε και να πούμε «Κοίτα» και μετά να του δείξουμε, αργά, πώς ξεβιδώνουμε, για παράδειγμα, το καπάκι ενός βάζου. Τότε μπορούμε να αποτραβηχτούμε και πάλι, για να δούμε αν τα καταφέρνει.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=