Αρχαία Ελληνικά (Γ' Λυκείου) - Τρίτος Τόμος

AΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ | Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ 19 ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ H ΠΟΛΙΣ 16η γενεά, γενέτειρα, γενικός, γέννα, γεννάω, γέννηση, γενναίος, γενναιότητα, γένος, γνήσιος, γονέ- ας, γονιός, γονίδιο, γόνιμος, γόνος, γυναίκα, αγενής, αγέννητος, άγονος, απόγονος, εγγονός, μεταγενέστερος, πρόγονος, συγγενής, υπογεννητικότητα, γενάρχης, γονιμοποιώ, γηγενής, εξω- γενής, ευγενής, ζωογόνος, ιθαγενής, νεογνό, οικογένεια, ομογενής, πρωτογενής, πρωτόγονος, ρυπογόνος, υστερογενής. ζῆν (ζήω, ζῶ): ΕΤΥΜ. ΟΙΚΟΓ.: ζωή, ζωηρός, ζωτικός, ζωύφιο, ζώδιο, ζωντανός, ζωντάνια, ζήση, ζήσι- μο, ζήτω, ζωώδης. φύσει, φύσις (φύσις): ΕΤΥΜΟΛΟΓΙΑ: φύω. ΕΤΥΜ. ΟΙΚΟΓ.: φυσικός, φυτό, φύτρα, φυτικός, φυσιοδί- φης, φυσιολάτρης, φυσιογνωμία, έμφυτος, σύμφυτος, υπερφυσικός. ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ Α. Σύνδεση με τα προηγούμενα Το κείμενο της διδακτικής ενότητας αποτελεί την αρχή των Πολιτικών , ενός από τα έργα πολιτικής θεωρίας που συνέγραψε ο Αριστοτέλης. Τα Πολιτικά , τα είχε προαναγγείλει ο ίδιος ο φιλόσοφος στο τέλος των Ηθικών Νικομαχείων , του έργου που αφιέρωσε στις ηθικές αρετές: «Τώρα που μιλήσαμε για όλα αυτά, είναι η ώρα να μιλήσουμε και για νό- μους και πολιτεύματα. Τότε θα έχουμε ολοκληρώσει την περὶ τὰ ἀνθρώπινα φιλοσοφία μας. Ας αρχίσουμε λοιπόν τον λόγο μας». Καταλαβαίνουμε, λοιπόν, πως για τον Αριστο- τέλη η ηθική φιλοσοφία είναι στην πραγματικότητα μέρος της πολιτικής φιλοσοφίας. Ο αρχαίος Έλληνας προσπαθούσε να κατακτήσει τις ηθικές αρετές, όχι απλώς για χάρη του εαυτού του, ούτε θεωρούσε πως η απόκτηση ή η μη απόκτησή τους αφορούσε μόνο τον ίδιο, ήταν αποκλειστικά δική του υπόθεση. Πίστευε πως η απόκτηση των αρετών (ή η μη απόκτησή τους) θα επηρέαζε τον τρόπο λειτουργίας του μέσα στην πόλη. Απαντά χαρα- κτηριστικά ο ίδιος ο Αριστοτέλης για τον λόγο, για τον οποίο αποκτούμε τις ηθικές αρετές: «Μα, φυσικά, για να γίνουμε καλοί πολίτες· για να λειτουργήσουμε σωστά μέσα στην πόλη, ζώντας δίπλα σε όλους τους άλλους συμπολίτες μας» * . Β. Θέμα Η πόλη. Η φύσει προέλευση και ο τελικός σκοπός της. Γ. Σχεδιαγραμματική παρουσίαση Η πόλη στοχεύει στο ανώτερο αγαθό, στην ευδαιμονία: • Η πόλη αποτελεί ένα είδος κοινωνικής οργάνωσης. • Το τελικό αίτιο κάθε μορφής κοινωνικής οργάνωσης είναι κάποιο αγαθό.  Η πόλη, ως η ανώτερη μορφή κοινωνικής οργάνωσης, επιδιώκει το ανώτερο αγα- θό, δηλαδή την ευδαιμονία. * Αρχαία Ελληνικά, Φιλοσοφικός Λόγος, Γ΄Λυκείου , σελ. 178.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=