Ο μικρός δημοσιογράφος συναντά… Eξαμηνιαία Εφημερίδα για παιδιά του Δημοτικού Τεύχος 39 ο Άνοιξη-Καλοκαίρι 2019 ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ Δάφνη Βρέλλη, Δέσποινα Δρακάκη, Αγγελική Μποζίκη, Μάρω Ταυρή ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ – ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΟΠΟΙΗΣΗ Ουρανία Λυμπεροπούλου ΑΛΛΗΛΟΓΡΑΦΙΑ Παιδική εφημερίδα «Παιδιά, διάλειμμα!» Εκδόσεις ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ Τ.Θ. 21001, Τ.Κ. 114 10 ΑΘΗΝΑ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ-ΠΑΡΑΓΩΓΗ Εκδόσεις ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΔΙΑΝΕΜΕΤΑΙ ΔΩΡΕΑΝ ΣΕ ΣΧΟΛΕΙΑ ΚΑΙ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΑ Η Μαρίζα Ντεκάστρο είναι βραβευμένη συγγρα- φέας, μεταφράστρια και κριτικός παιδικών και εφηβικών βιβλίων. Διάβασε το βιβλίο της 2651 ημέρες δικτατορίας , για να μάθεις πολλά για τη ζωή των νέων τα χρόνια εκείνα. Το συρτάρι της Μαρίζας Ντεκάστρο Αγαπητοί αναγνώστες, το εργαστήριό μου… είναι οι γνώσεις, οι εμπειρίες, αλλά και τα βιβλία που διάβασα. Αυτό θα πει ότι μαθαίνω από τους άλλους συγγραφείς και εξελίσ- σομαι. Γιατί κάθε βιβλίο γεννάει όχι μόνο ένα, αλλά πιο πολλά βιβλία. Το βιβλίο 2651 ημέρες δικτατορίας είναι αλλιώτικο από τα άλλα βιβλία μου. Γραφω οσα θυμαμαι απο εκεινη την εποχη, καθημερινες εμπειριες απο τη ζωη μου, τη ζωη των συμμαθητων και των φιλων μου, την πολιτικη κατασταση στη χωρα μας, καθως και τα διεθνη γεγονοτα της καθε χρονιας που σημαδεψαν τον κοσμο και ολους εμας. Τα ιστορικά και τα αρχαιολογικά βιβλία που γράφω είναι απαιτητικά, ίσως λίγο περισσότερο από τα καθαρά λογοτεχνικά, γιατί η φαντασία συνεργάζεται με την τεκμηρίωση. Δηλαδή χρειάζεται μεγάλο ψάξιμο. Στις 2651 ημέρες… οι αναμνήσεις μου χρειάζονταν κι αυτές τεκμηριωση. Πολλα ποιοι, πού, πότε και πώς χρειαστηκε να απαντηθουν. Για το καθετι, για καθε μικρο η μεγαλο θεμα, έψαξα να βρω στοιχεία σε εφημεριδες, βιβλια, ιστοσελιδες, αρχεια, μπλογκ, μοιραστηκα αναμνησεις φίλων και τις ενωσα με τις δικες μου. Αξιολόγησα όλα αυτά τα υλικά, τα διασταύρωσα και στο τέλος τα έγραψα με τον τρόπο μου. Το συρτάρι του συγγραφέα είναι ένας κόσμος μαγικός. Κάποιοι λένε πως εκεί υπάρχουν πολλές μικρές ιστορίες, χωρίς αρχή, μέση ή τέλος, και πως κρατούνται φυλακισμένοι άγνωστοι ήρωες και ηρωίδες. Αν ανοίξεις το συρτάρι, τότε ξεπηδούν μεμιάς στον έξω κόσμο και προσπαθούν να δραπετεύσουν. Οι ρεπόρτερ της εφημερίδας Παιδιά, διάλειμμα! ξεδιαλύνουν τον μύθο και φέρνουν στο φως τα μυστικά που κρύβει το συρτάρι του συγγραφέα. Κ.Π. 11786 Όταν γράφω, φαντάζομαι στο εργαστήριο του μυαλού μου τους πιθανούς αναγνώστες. Προσπαθώ να σκεφτώ αν το δικό μου ενδιαφέρον για το θέμα θα γίνει και δικό τους. Ελπίζω να το πετυχαίνω! ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑ ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΕΚΔΟΤΙΚH Α.Ε. Ιπποκράτους 118, 11472 Αθήνα. Τηλ.: 211 3003500, Fax: 211 3003562. email:
[email protected] www.metaixmio.gr Τον αγαπημένο συγγραφέα της σειράς Ο μικρός δράκος Καρύδας Ίνγκο Ζίγκνερ Τη συνέντευξη πήρε ο Πέτρος Φουστέρης, 8 ετών Διάβασε το νέο βιβλίο της σειράς με τίτλο Περιπέτεια στους Ινδιάνους . Πότε αποφασίσατε να γίνετε συγγραφέας; Δεν ήταν κάτι που το σκέφτηκα πολύ. Ίσως κατέληξα σ’ αυτό γιατί είχα μικρό τερα αδέρφια και πάντοτε τους διάβαζα πολύ, αλλάζοντας τη φωνή μου, κάποιες φορές μάλιστα έπλαθα και δικές μου ιστορίες. Αργότερα πρόσεχα ομάδες παιδιών και τους έλεγα ιστορίες. Κάποια στιγμή άρχισα να τις σημειώ νω κι επειδή ήμουν αρκετά καλός στη ζωγραφική, έφτιαχνα και μερικές εικό νες. Κάπως έτσι έγινα συγγραφέας και εικονογράφος παιδικών βιβλίων. Πώς σκεφτήκατε την πρώτη ιστορία του δράκου Καρύδα; Η πρώτη ιστορία δημιουργήθηκε για τα γενέθλια ενός μικρού αγοριού, γύρω στο 1999, σε λευκό χαρτί με κάποιες ζωγραφιές. Μια ιστορία για έναν μικρό δράκο σε απλό Α4. Αργότερα ένας εκδότης ανακάλυψε κατά τύχη την ιστορία και με ρώτησε αν μπορούσα να γράψω κι άλλες ιστορίες για τον μικρό σαν καρύδα δράκο, για να γίνουν βιβλίο. Κι επειδή όπως είπαμε ζωγράφιζα αρ κετά καλά, πρόσθεσα και όλες τις εικόνες. Βέβαια, πριν εκδοθεί το πρώτο μου βιβλίο, είχα ήδη γράψει ιστορίες για ένα παιδικό περιοδικό. Περιγράψτε μας τη διαδικασία της δημιουργίας. Στην αρχή σκέφτομαι το θέμα, συνήθως μαζί με το εκδοτικό τμήμα. Ύστερα πηγαίνω στη βιβλιοθήκη και συλλέγω πληροφορίες γι’ αυτό. Παίρνω, για παράδειγμα, εικονογραφημένα ή non-fiction βιβλία για τη ζούγκλα, τις πυ ραμίδες ή τους Ινδιάνους. Η έρευνα και η κεντρική ιδέα συνήθως μου παίρνουν τρεις με τέσσερις εβδομάδες. Στη συνέχεια γράφω. Αυτό επίσης παίρνει άλλες τρεις με τέσσερις εβδομάδες. Μετά φτιάχνω ένα storyboard, ένα εικονογρα φημένο σενάριο που δείχνει σε ποιο σημείο του κειμένου θα πήγαινε κάθε εικόνα. Υπάρχουν φορές που ο επιμε λητής μπορεί να θεωρήσει ότι οι εικόνες είναι πάρα πολ λές στο πρώτο μισό και πολύ λίγες στο δεύτερο. Τα τε λικά σχέδια –τα σκίτσα με το μολύβι, ύστερα με μελάνι και το γέμισμα με νερομπογιές– παίρνουν άλλες τέσσερις εβδομάδες. Η διαδικασία του γραψίματος συνήθως είναι πολύ διασκεδαστική (πάντα υπάρχει κάτι που θα σε κά νει να γελάσεις), ενώ η ζωγραφική και το χρωμάτισμα είναι πιο δύσκολη υπόθεση. Έχετε γράψει τόσο πολλές ιστορίες. Ποια είναι η αγαπημένη σας; Η αγαπημένη μου είναι πάντα αυτή που γράφω. Βέβαια μου αρέσουν και κάποιες ακόμα, όπως για παράδειγμα Ομεγάλος μάγος και το Περιπέτεια στους Ινδιάνους . Σχεδιάζετε να προσθέσετε κάποιον νέο ήρωα στη σειρά; Πάντα υπάρχουν νέοι «ήρωες» στις ιστορίες μου και είναι οι χαρακτήρες που συναντούν ο Καρύδας, ο Όσκαρ και η Ματίλντα σε κάθε ιστορία. Αν όμως εννοείς κάποιον που θα συνοδεύει τους τρεις φίλους στις περιπέτειές τους σε μόνιμη βάση, δεν έχω σκεφτεί ακόμη κάτι τέτοιο. Τι διαβάζατε ως παιδί; Θυμάμαι βιβλία του Καρλ Μέι και Αστερίξ και Οβελίξ, αλλά έχω επηρεαστεί και από πολλά άλλα βιβλία. Διάβαζα πάρα πολύ, ειδικά ως έφηβος.