Βελονιές της πρωτοπορίας

B E L L E É P O Q U E 19 χιστα χρήματα στην τσέπη, σε ηλικία μόλις είκοσι ετών. Εκεί κατόρθωσε να ιδρύσει τον πιο καινοτόμο και επιτυχημένο οίκο μόδας των τελών του 19ου αιώνα. Το 1860 τον επέλεξε ως προ- σωπικό της μόδιστρο η αυτοκράτειρα Ευγενία, σύζυγος του Να- πολέοντα Γ΄, η οποία τον σύστησε στην ευρωπαϊκή αριστοκρατία. Με όραμα για την ιδανική γυναίκα και έμπνευση που πήγαζε από την αγάπη του για τις καλές τέχνες και τα πολυτελή υφάσματα, υπήρξε σκαπανέας ενός νέου σχεδιασμού για τις κυρίες της αρι- στοκρατικής ελίτ, που αποτελούσαν την πελατεία του. Η σύζυγός του, Μαρί Αυγουστίν Βερνέ, δειγμάτιζε στις πελάτισσες τις δη­ μιουργίες του House of Worth και θεωρείται το πρώτο ζωντανό μανεκέν.* Το «σαλόνι» του περιελάμβανε επίσης νεωτεριστικά τμήματα σπορ ένδυσης και ρούχων εγκυμοσύνης. Τα δοκιμαστή- ρια ήταν δωμάτια επενδυμένα με βελούδο, μετάξι ή μπροκάρ, ενώ υπήρχε και μια υποφωτισμένη αίθουσα, ώστε οι πελάτισσες να προβάρουν τις τουαλέτες τους σε συνθήκες προσομοίωσης με τα θέατρα ή την όπερα. Η αφρόκρεμα της αριστοκρατίας ντυνόταν επίσης με παριζιά- νικες δημιουργίες των πολυτελών οίκων μόδας της Ζαν Πακέν (House of Paquin) και του Ζακ Ντουσέ (Maison Doucet). Η μαντάμ Ζαν Πακέν (Jean Paquin, 1869-1936) ήταν η πρώτη γυναίκα που γνώρισε διεθνή φήμη στον κόσμο της μόδας. Η σχε- διαστική αισθητική της, με τα ανάλαφρα φορέματα, τα κομψά γιλέκα και τις αέρινες μπέρτες, γοήτευσε τις κυρίες, που ήθελαν να ξεφύγουν από το βαρύγδουπο βικτωριανό ύφος. Η καινοτομία της ανταμείφθηκε με τον διορισμό της ως υπεύθυνης διοργανώ- τριας στο τμήμα μόδας της Διεθνούς Έκθεσης Παρισιού του 1900, προκαλώντας απανωτά κύματα ζήλιας ανάμεσα στους άνδρες συ- ναδέλφους της. Το 1907 στη συλλογή της Imperio collection συ- μπεριέλαβε πρωτοποριακά στοιχεία της τέχνης αρ νουβό , παρου- σιάζοντας μεταξύ άλλων τη γιαπωνέζικου στιλ κάπα της.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=