Βελονιές της πρωτοπορίας
Β Ε Λ Ο Ν Ι Ε Σ Τ Η Σ Π Ρ Ω Τ Ο Π Ο Ρ Ι Α Σ 16 της εκφραστικής τέχνης μέσααπό τη ζωγραφική των ΓκούσταφΚλιμτ,* Έγκον Σίλε,* Όσκαρ Κοκόσκα* συνέπεσε με την ανάδυση της ψυ- χανάλυσης. Βέβαια, ο πόλεμος των Μπόερς* στη Νότιο Αφρική, οι εκατο- ντάδες χιλιάδες άνθρωποι που πέθαιναν από πείνα στις Ινδίες και το μεγάλο κύμα απεργιών που ξεκίνησε να σαρώνει την Ευρώπη δεν ήταν αυτό ακριβώς που θα χαρακτήριζε ένα «αισιόδοξο ξεκί- νημα» για τη νέα εκατονταετία. Ωστόσο, υπήρχε πάντα το Παρίσι: η Πόλη του Φωτός και του ανέμελου γαλλικού τρόπου ζωής ( joie de vivre ) , που είχε γίνει μόδα σε όλη την Ευρώπη. ΗΠαγκόσμια Έκθεση του 1900 στη γαλλική πρω- τεύουσα ήταν η συμβολική μετάβαση στη νέα εποχή∙ ο εορτασμός της μπελ επόκ (belle époque) σε όλη της τη μεγαλοπρέπεια. Ο νέος αιώνας έφερνε μαζί του εξηλεκτρισμό, αυτοκίνητα, υπερω- κεάνια, κινηματογράφο, τηλέφωνο, γραμμόφωνο, σύγχρονες οι- κοδομές από μπετόν αρμέ· αλλά και εξωστρέφεια, κινητικότητα, χορούς, ταξίδια. Με δυο λόγια, έναν μοντέρνο τρόπο ζωής. Art Nouveau: Η εποχή της ανθοφορίας Ένα από τα θαυμαστά τεχνολογικά επιτεύγματα που κατασκευά- στηκαν με αφορμή τη Διεθνή Έκθεση του 1900 ήταν ο σιδηροδρο- μικός σταθμός του Ορσέ, με στέγαστρο από γυαλί και ατσάλι, όπου κατέληγαν χιλιάδες χιλιόμετρα σιδηροδρομικών γραμμών, ενώ στον υπόγειο σιδηρόδρομοΜετροπολιτέν του Παρισιού είχε μόλις προστεθεί ηκεντρική γραμμήNation-Étoile. Οι πύλες των σταθμών του άστεως διακοσμήθηκαν με περίτεχνα αρ νουβό* κιγκλιδώμα- τα και βλαστόμορφα φανάρια του Γάλλου αρχιτέκτονα Εκτόρ Γκι- μάρ. Η ομορφιά εξαπλωνόταν στην πόλη με τη μορφή μοτίβων
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=