Βελονιές της πρωτοπορίας
B E L L E É P O Q U E 27 έγινε εξώφυλλο στο περιοδικό Time . Άλλωστε, ήταν το ιδανικό φόρεμα ταξιδιού, αφού πουλιόταν πακεταρισμένο σε ένα κομψό μπεζ κουτάκι. Εμπνευσμένο από τον κυκλαδικό πολιτισμό και την αρχαία Ελλάδα, της οποίας ο Φορτούνι υπήρξε λάτρης, ήταν το Knossos scarf, ένα ολομέταξο φουλάρι με μοτίβα της μινωικής περιόδου. Οι αρχαίοι πολιτισμοί και η μείξη τους με τον κοσμοπολιτισμό της Βενετίας υπήρξαν η διαρκής του έμπνευση, ενώ πολυτελή υφά- σματα, φυσικές βαφές, πρωτότυπα τυπώματα και κουμπιά από κρύσταλλα Μουράνο ήταν μερικά από τα συστατικά της «φορέσι- μης τέχνης» του. Η βασίλισσα του λοξού κοψίματος H μικροσκοπική Γαλλίδα Μαντλέν Βιονέ (Madeleine Vionnet, 1876-1975) υπήρξε η μαχήτρια και πρωτοπόρος της ραφής που επη- ρέασε τους πιο διάσημους σχεδιαστές του εικοστού αιώνα. Αν και από μικρή είχε κλίση στα μαθηματικά, σε ηλικία έντεκα ετών ο πατέρας της την έστειλε να εκπαιδευτεί στη μοδιστρική. Εκείνη διοχέτευσε τοπάθος της για τη γεωμετρία στην τέχνη της ραπτικής. Στην τριαντάχρονη επαγγελματικήπορεία της αρνήθηκε με σθένος να δώσει προτεραιότητα στην εμπορική πλευρά της μόδας, αντλώ- ντας ιδέες για το ένδυμα από τον διάλογο με την ιστορία και την αρχιτεκτονική. Σε νεαρή ηλικία εργάστηκε στο λονδρέζικο μαγαζί της Ζαν Πακέν, ενώ αργότερα ανέλαβε το φημισμένο ατελιέ του Ζακ Ντουσέ, όπου τα απέριττα σχέδιά της λοιδορήθηκαν από τη συντηρητική πελατεία του. Το γεγονός αυτό την ώθησε να ανοίξει το 1912 το δικό της ατελιέ ραπτικής Vionnet στο Παρίσι· δέκα χρό- νια αργότερα ακολούθησε η Νέα Υόρκη.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=