Βελονιές της πρωτοπορίας

Β Ε Λ Ο Ν Ι Ε Σ Τ Η Σ Π Ρ Ω Τ Ο Π Ο Ρ Ι Α Σ 20 Ο Ζακ Ντουσέ (Jacques Doucet, 1853-1929) πρότεινε ελαφρά, διαυγή υφάσματα σε παστέλ χρωματισμούς, που έδιναν στα ρού- χα μια ρέουσα αίσθηση, θυμίζοντας το υπαινικτικά αισθησιακό φόρεμα της ηθοποιού ΣάραΜπερνάρ* στο ομώνυμο πορτρέτο του οριενταλιστή ζωγράφου Ζορζ Κλερίν. Άλλωστε, η «θεϊκή Σάρα», η απόλυτη ντίβα της εποχής, που στα ταξίδια της κουβαλούσε πάνω από εκατό φουστάνια κι άλλα τόσα κουτιά παπούτσια, εσώρουχα κι αρώματα, ήταν μια από τις πιο πιστές του πελάτισσες, όπως και η εξίσου φημισμένη θεατρίνα Γκαμπριέλ* «Ρεζάν». Ο Ντουσέ ήταν φιλικά διακείμενος προς τη μοντέρνα τέχνη. Διορατικός και φανατικός συλλέκτης, δεν δίστασε να επενδύσει σε έργα μετα-ιμπρεσιονιστών και κυβιστών* ζωγράφων στο ξεκί- νημά τους∙ στη συλλογή του έμελλε να συμπεριληφθούν και οι Δεσποινίδες της Αβινιόν του Πικάσο. Ήταν εκείνος που ξεκίνησε τον διάλογο της μόδας με τη μοντέρνα τέχνη, διοχετεύοντας τα πρώ- τα, αχνά μηνύματα στις πολυτελείς δημιουργίες του. Αυτός όμως που έκανε ουσιαστικό άνοιγμα της σχεδιαστικής γραμμής του στο πνεύμα του μοντερνισμού ήταν ο βοηθός του Ντουσέ, ο νεαρός και πολλά υποσχόμενος μόδιστρος ΠολΠουαρέ. Ο μόδιστρος των τεχνών Ο Πολ Πουαρέ (Paul Poiret, 1879-1944) ξεκίνησε δουλεύοντας ως σχεδιαστής για τον Ζακ Ντουσέ. Το όνομά του ακούστηκε για πρώ- τη φορά όταν έραψε ένα ιδιαίτερα εκκεντρικό πανωφόρι για την ηθοποιό Ρεζάν: μια κάπα από μαύρο ταφτά ζωγραφισμένη με λευ- κές και μοβ ίριδες – συμβολικά άνθη της αρ νουβό. ΗΡεζάν ενσάρ- κωνε τη χάρη και το νέο πνεύμα του Παρισιού· με την κάπα του Πουαρέ ήταν μια κινούμενη αισθητική δήλωση, που συζητήθηκε

RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=