To παιχνίδι της φιλοσοφίας (Πώς τα παιδιά μάς βοηθούν να κατανοήσουμε τον κόσμο)

ΚΑΤΑΝΟΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΗΘΙΚΗ 49 πειοκρατίας είναι ο ωφελιμισμός , σύμφωνα με τον οποίο πρέπει να στοχεύουμε στη μεγιστοποίηση της ευημερίας ή της ωφέλειας , όπως αποκαλείται μερικέςφορές. Και τι είναι αυτό; Υπάρχουν πολ­ λοί διαφορετικοί τρόποι να το εξηγήσουμε. Κατάμία κοινήάποψη, είναι η ισορροπία της ευχαρίστησης έναντι του πόνου στο σύμπαν. Αν θέλετε να ξέρετε εάν πρέπει να μου ρίξετε γροθιά στο πρόσω­ πο, ένας ωφελιμιστής (ενός συγκεκριμένου είδους) θα σας ενθάρ­ ρυνε να αναρωτηθείτε αν η ευχαρίστηση που θα βιώσουν οι άν­ θρωποι ως αποτέλεσμα της γροθιάς θα υπερτερούσε του πόνου που θα προκαλούσε. Τα δικαιώματα δεν εμπλέκονται καθόλου στην εξίσωση. Ο Ρόναλντ Ντουόρκιν δεν συμφωνούσε καθόλου με αυτόν τον τρόπο σκέψης σχετικά με την ηθική. Πράγματι, έγραψε ένα βιβλίο με τίτλο Παίρνοντας τα δικαιώματα στα σοβαρά , 4 όπου υποστήριξε ότι πρέπει, χμ…, να πάρουμε τα δικαιώματα στα σοβαρά. (ΟΝτουόρ­ κιν ήτανφιλόσοφος του δικαίου –αναμφίβολααπό τους πιο σημα­ ντικούς εδώ και αρκετές δεκαετίες. Το δικό μου έργο στη φιλοσο­ φία, κατάκάποιον τρόπο, είναι επέκτασητουδικού του.)ΟΝτουόρ­ κιν δανείστηκε μία έννοια από τα παιχνίδια της τράπουλας, όπως το μπριτζ, για να εξηγήσει τη σπουδαιότητα των δικαιωμάτων. Σε μια ηθική συζήτηση, είπε, τα δικαιώματα είναι ατού απέναντι στην ανησυχία περί της ευημερίας. 5 Για να καταλάβετε τι είχε κατά νου ο Ντουόρκιν, ας εξετάσετε την παρακάτω ιστορία, η οποία είναι κοινώς γνωστή ως Μεταμό­ σχευση: 6 Εργάζεστε σε ένα νοσοκομείο και τα πράγματα είναι ζό­ ρικα. Έχετε πέντε ασθενείς που χρειάζονται απεγνωσμένα μετα­ μόσχευση. Ο καθένας χρειάζεται ένα διαφορετικό όργανο. Αλλά θα πεθάνουν και οι πέντε αν δεν πάρουν το απαιτούμενο όργανο αμέσως. Και τότε μπαίνει στα Επείγοντα ένας άντρας. Έχει σπάσει το χέρι του. Δεν είναι κάτι που απειλεί τη ζωή του. Αλλά σκέφτεστε το εξής: αν τον σκοτώσετε, μπορείτε να πάρετε τα όργανά του και

RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=