To παιχνίδι της φιλοσοφίας (Πώς τα παιδιά μάς βοηθούν να κατανοήσουμε τον κόσμο)

ΤΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΤΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ 44 επίπεδο. Δεν υπάρχει κάποιο ενεργειακό πεδίο γύρω από τον Τι­ γρούλη που να μην επιτρέπει στους άλλους να τον πάρουν από τον Χανκ. Αντίθετα, η προστασία που παρέχει ένα δικαίωμα είναι, στη φιλοσοφία, κανονιστική . Δηλαδή προκύπτει από τους κανόνες, ή τα πρότυπα, που διέπουν την καλή συμπεριφορά. Όποιος επιδιώ­ κει να πράττει το σωστό δεν θα έπαιρνε τον Τιγρούλη χωρίς την άδεια του Χανκ (εκτός αν είχε έναν πολύ καλό λόγο να το κάνει – και σύντομα θα πούμε περισσότερα γι’ αυτό). Αλλά δεν επιδιώ­ κουν όλοι να πράττουν το σωστό. Η προστασία που παρέχει ένα δικαίωμα εξαρτάται από την προθυμία των άλλων να το αναγνω­ ρίσουν και να το σεβαστούν. * * * Πριν προχωρήσουμε, θα κάνωμια σύντομη αναφορά στη γλώσσα και στους ανθρώπους που είναι σχολαστικοί με αυτήν. Ρώτησα τον Χανκ αν θα μπορούσε κάποιος να πάρει τον Τιγρούλη χωρίς την άδειά του κι εκείνος είπε όχι. Έπειτα το σκέφτηκε καλύτερα και είπε ναι. Είχε δίκιο την πρώτη φορά. Αλλά και τη δεύτερη. Ορίστε; Πώς μπορεί να συμβαίνει αυτό; Οι λέξεις μπορώ και θα μπορούσα είναι εξαιρετικά ευέλικτες. Θα σας πωμια σύντομη ιστο­ ρία για να δείτε τι εννοώ. Όταν ήμουν φοιτητής στην Οξφόρδη, ένας φίλος με πήγε στο μπαρ του κολεγίου όπου φοιτούσε. Ζήτησε δύο πίντες μπίρα. «Λυπάμαι, φίλε, δεν μπορώ να σας σερβίρω. Είμαστε κλειστά» είπε ο μπάρμαν. Ο φίλος μου κοίταξε το ρολόι του. Ήταν 11:01· το μπαρ έκλεινε στις 11:00. «Αχ, έλα τώρα, μόνο δυο πίντες». «Λυπάμαι, δεν μπορώ. Υπάρχουν κανόνες». «Έλα τώρα, θα μπορούουουουουουουουουουουουσες » τον παρα­ κάλεσε ο φίλος μου. Εδώ πατάμε παύση στην ιστορία. Άραγε ο φίλος μου υπονοού

RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=