Το όπιο του λαού - Μια ανορθόδοξη προσέγγιση
[ 63 ] Τ Ο Ο Π Ι Ο Τ Ο Υ Λ Α Ο Υ τὸ ὁποῖον τόσο πολλὰ ἔχει νὰ εἰπῇ εἰς τὴν καρδίαν παντὸς πιστοῦ. Ἐξ ὁρισμοῦ, ὅθεν, ἡ ΑΕΚ συνδέεται μὲ τὴν ὀρθοδο- ξίαν, τὸ Βυζάντιον, τὴν ρωμιοσύνην καὶ ἐκ συστάσεως φέ- ρει ἱερὸν χαρακτῆρα». Στο μεταξύ οι δύο αντιμαχόμενοι βλέπουν ότι η κόντρα τους είναι επιζήμια για την εικόνα τους. Από το 73%, τον Ιούνιο, η γενικότερη δημοτικότητα του Χριστόδουλου έπε- σε στο 69%, ενώ εκείνη του πατριάρχη από το 78,5% έφτασε στο 64%. Γιατί όμως; Ποιο είναι το πάπλωμα; αναρωτιέται η πλειονότητα · ποια η ταμπακιέρα; Η επίση- μη ανακήρυξη του Ελληνικού Κράτους το 1830 έδωσε την ευκαιρία στην Εκκλησία του να αμφισβητήσει την εξουσία του εκ Τουρκίας ορμώμενου πατριάρχη. Το κέντρο της εξουσίας, κοσμικής τε και πνευματικής, έπρεπε να βρίσκε- ται στην Αθήνα, και έτσι το 1833 η Εκκλησία της Ελλάδος κήρυξε μόνη της το αυτοκέφαλό της, αφήνοντας το Πα- τριαρχείο να φωνάζει για τον αντικανονικό, αιρετικό και σχισματικό χαρακτήρα του εγχειρήματος. Τελικά το 1850 εξεδόθη ο Πατριαρχικός Τόμος, με τον οποίο αναγνωρι- ζόταν το αυτοκέφαλο. Η παραχώρηση των Επτανήσων το 1864 και οι Βαλκανικοί πόλεμοι του 1912-1913 διπλασί- ασαν το μέγεθος της χώρας και οι νέες μητροπόλεις, που έως τότε τελούσαν υπό τη διοίκηση του Πατριαρχείου, παραχωρήθηκαν διοικητικά στην Εκκλησία της Ελλάδος με πατριαρχικές και συνοδικές πράξεις. ΗΠράξη του 1928 ορίζει το καθεστώς διοίκησης στις λεγόμενες «Νέες Χώρες», όπως ονομάστηκαν οι μητροπόλεις σε Ήπειρο, Μακεδο- νία, Θράκη και Βόρειο Αιγαίο. Οι μητροπόλεις αυτές συ-
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=