Το κυνήγι της τελειότητας

21 ΤΙ ΕΊΝΑΙ Η ΤΕΛΕΙΟΜΑΝΊΑ; ψυχολογία της τελειομανίας. Στο σύντομο διήγημα «Ελεονόρα: Το ωοειδέςπορτρέτο» τουΠόε,* ένας τραυματίας γυρεύει καταφύγιο σε μια ετοιμόρροπη έπαυλη στην ιταλική χερσόνησο. Ο υπασπι- στής του προσπαθεί να επιδέσει τα τραύματά του – μάταια όμως. Ο τραυματίας θεωρεί ότι η ώρα του πλησιάζει και καταφεύγει σε μία από τις πολλές κρεβατοκάμαρες της έπαυλης για να πεθάνει ήσυχος. Ξαπλωμένοςστοκρεβάτι, τρέμονταςαπό ταρίγητουπυρετού, αρχίζει να παρατηρεί σαγηνευμένος τους πολλούς πίνακες που κρέμονται στους τοίχους της κρεβατοκάμαρας. Στο μαξιλάρι δί- πλα του είναι ακουμπισμένο ένα βιβλιαράκι που διατείνεται ότι περιέχει ερμηνείες γιαταδημιουργήματα. Καθώςπροσαρμόζει το κηροπήγιο για να φωτίσει τις σελίδες του, με την άκρη του ματιού του βλέπει το πορτρέτομιας νεαρής σε ένα οβάλ πλαίσιο, το οποίο κρέμεται σε μια εσοχή του τοίχου πίσω απ’ το κρεβάτι. Ο άντρας καταγοητεύεται. Ξεφυλλίζει το βιβλιαράκι και βρίσκει το λήμμα που αναφέρεται στην ιστορία του πίνακα. Ηγυναίκαστοοβάλπορτρέτοήτανηνεαρήνύφηενόςταλαντού- χου αλλά προβληματικού ζωγράφου. Ήταν μία «παρθένα με τη σπανιότερηομορφιά»,οσύζυγόςτηςόμωςτρέφει τέτοιαεμμονήμε την τέχνη του ώστε δεν της δίνει καμία προσοχή. Μια μέρα, ο ζω- γράφος τήςζητάει ναποζάρει γιαναφτιάξει τοπορτρέτοτης. Εκείνη δέχεται, θεωρώντας ότι έτσι θα είχε την ευκαιρία να περάσει πολύ- τιμο χρόνομε τον σύζυγό της.Μπαίνει στο ατελιέ του, στο σκοτεινό δωμάτιοενόςπυργίσκου,και κάθεταιυπομονετικάενώοζωγράφος απαθανατίζει την ασύγκριτη ομορφιά της. Όμως, όπως και ο Έιλμερ, ο ζωγράφος είναι κι αυτός τελειομα- νής. «Ήταν περήφανος για τη δουλειά του, που τη συνέχιζε από * Έντγκαρ Άλαν Πόε, «Ελεονόρα: Το ωοειδές πορτρέτο», μτφρ. Βάνια Σύρμου-Βεκρή, Μπιλιέτο, Αθήνα 2012.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=