Το δικαίωμα στην τεμπελιά

16 paul lafargue για την εργασία. Η Ισπανία, που δυστυχώς εκφυλίζεται, μπορεί ακόμη να καμαρώνει ότι έχει λιγότερες φάμπρι- κες απ’ όσες φυλακές και στρατώνες έχουμε εμείς · ο καλλιτέχνης χαίρεται βλέποντας τον ανυπότακτο αν- δαλουσιανό, μελαχρινό σαν τη φλούδα του κάστανου, στητό και λυγερό σαν ατσάλινη βέργα · και η καρδιά του ανθρώπου αναριγεί ακούγοντας τον ζητιάνο, μεγα- λοπρεπώς τυλιγμένο στην τρύπια κάπα του, να απευθύ- νεται σε δούκες της Οσούνα αποκαλώντας τους «αμί- και ο μοντέρνος καπιταλιστικός πολιτισμός διαφθείρουν τους αγροίκους του νέου κόσμου. Ο κ. Φ. Λε Πλε, στον οποίο οφείλουμε να αναγνωρίσουμε το ταλέντο της παρατηρητικότητας, παρόλο που ενδεχομένως απορρίπτουμε τα κοινωνιολογικά του συμπεράσματα, στιγμα- τισμένα από τον φιλανθρωπικό και χριστιανικό προυντονισμό, λέει στο βιβλίο του Οι ευρωπαίοι εργάτες ( 1885 ): «Η επιρρέπεια των Μπασκίρ στην τεμπελιά (οι Μπασκίρ είναι ημινομαδική φυλή βοσκών της ασιατικής πλευράς των Ουραλίων), η άνεση χρόνου της νομαδικής ζωής, οι τελετουργίες του διαλογισμού, τις οποίες αναγκάζονταν να αναπτύξουν οι πιο προικισμένοι, χαρίζουν σε αυτούς μια διακριτικότητα στη συμπεριφορά, μια λεπτότητα πνεύματος και κρίσεως, που σπάνια συναντάμε στο αντίστοιχο κοινωνικό επίπεδο ενός πιο ανεπτυγμένου πολιτι- σμού… Αυτό που αποστρέφονται περισσότερο είναι οι γεωρ- γικές εργασίες · δεν τους πειράζει να κάνουν οτιδήποτε άλλο, εκτός από το να ασχοληθούν με το επάγγελμα του γεωργού». Πράγματι, η γεωργία είναι η πρώτη εκδήλωση της δουλικής ερ- γασίας στην ανθρωπότητα. Σύμφωνα με τη βιβλική παράδοση, ο πρώτος εγκληματίας, ο Κάιν, είναι γεωργός.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=