Το δεύτερο φύλο
ΠΕΠΡΩΜΕΝΟ | 69 θηκε ότι το ανθρώπινο είδος αποτελούσε μια αντιφύση, ήταν ενάντια στη φύση κατά κάποια έννοια. Η έκφραση δεν είναι απόλυτα σωστή, γιατί ο άνθρωπος δεν μπορεί να αρνηθεί το καθορισμένο, το καθιστά όμως αλη θινό με τον τρόπο με τον οποίο το αποδέχεται. Η φύση για αυτόν δεν υπάρχει παρά μόνο όταν ελέγχεται ξανά από τη δραστηριότητά του, ούτε η ίδια του η φύση δεν εξαιρείται. Όπως για την επιρροή της γυναίκας στον κόσμο, έτσι και για τη λειτουργία της αναπαραγωγής δεν μπορούμε να υπολογίσουμε συγκεκριμένα και πόσο πολύ την επιβαρύνει. Στα ζώα η σχέση μητρότητας και ατομικής ζωής ρυθμίζεται φυσιολογικά από τον κύκλο της σεξουαλικής έξαψης και τις εποχές, στη γυναίκα είναι απροσδιόριστη. Μόνο η κοινωνία μπορεί να την προσδιορίσει. Η υποδούλωση της γυναί κας στο είδος εξαρτάται λίγο πολύ από τον αριθμό των τοκετών που απαι τεί η κοινωνία και από τις υγειονομικές συνθήκες που ισχύουν για την εγκυμοσύνη και τον τοκετό. Έτσι, αν μπορούμε να πούμε ότι στα ανώτερα ζώα η ατομική ύπαρξη επιβάλλεται με επιτακτικότερο τρόπο στα αρσενικά απ’ ό,τι στα θηλυκά, στο ανθρώπινο είδος οι ατομικές «δυνατότητες» εξαρ τώνται από την οικονομική και κοινωνική κατάσταση. Δεν συμβαίνει όμως πάντα τα ατομικά προνόμια να χαρίζουν στο αρσε νικό την ανωτερότητα στο είδος. Το θηλυκό, με τη μητρότητα, ξανακερδίζει ένα είδος αυτονομίας. Μερικές φορές επιβάλλει την κυριαρχία του, όπως, για παράδειγμα, στην περίπτωση των πιθήκων που μελέτησε ο Τζούκερμαν, αλλά τις περισσότερες φορές οι δυο σύντροφοι ζουν τελείως ξεχωριστά, το λιοντάρι μοιράζεται εξίσου με τη λέαινα τις οικογενειακές υποχρεώσεις. Η ανθρώπινη κατάσταση ακόμα και στην περίπτωση αυτή δεν επιτρέπει κα νενός είδους υποβιβασμό: οι άνθρωποι δεν προσδιορίζονται εξαρχής ως ξεχωριστά άτομα. Ποτέ οι άντρες και οι γυναίκες δεν έχουν συγκρουστεί ως μεμονωμένα άτομα. Το ζευγάρι αποτελεί ένα αρχέγονο mitsein· και εμφανίζεται πάντα ως σταθερό ή προσωρινό στοιχείο μιας ευρύτερης κοι νότητας. Ποιο από τα δύο μέλη του ζευγαριού είναι πιο απαραίτητο για το είδος, το αρσενικό ή το θηλυκό, στις κοινωνίες αυτές; Στο επίπεδο των γαμετών, των βιολογικών λειτουργιών της συνουσίας και της κύησης, το αρσενικό στοιχείο δημιουργεί με απώτερο σκοπό τη διατήρηση ή τη διαι ώνιση του είδους, ενώ το θηλυκό διατηρεί ή διαιωνίζει με απώτερο σκοπό τη δημιουργία. Πώς αντιλαμβάνεται η κοινωνία αυτόν το διαχωρισμό; Για τα είδη που προσκολλώνται σε ξένους οργανισμούς ή σε υποστρώματα, για τα είδη στα οποία η φύση παρέχει τροφή άκοπα και σε αφθονία, ο ρόλος του αρσενικού περιορίζεται στη γονιμοποίηση. Όταν πρέπει να στήσει καρ τέρι, να κυνηγήσει, να αγωνιστεί για να εξασφαλίσει την απαραίτητη για τα μικρά τροφή, πολλές φορές το αρσενικό συνεισφέρει στη συντήρησή τους·
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=