Το δεύτερο φύλο

ΠΕΠΡΩΜΕΝΟ | 67 πολύ σημαντικό να εξακριβώσουν αν το μέσο βάρος του θηλυκού εγκεφά­ λου είναι ή όχι μικρότερο του μέσου βάρους του αρσενικού. Ανακάλυψαν ότι κατά μέσο όρο ο πρώτος ζυγίζει 1.220 γραμμάρια και ο δεύτερος 1.360, με το βάρος του θηλυκού εγκεφάλου να ποικίλλει από 1.000 έως 1.500 γραμμάρια, και του ανδρικού από 1.150 έως 1.700. Το απόλυτο όμως βάρος δεν είναι ενδεικτικό. Αποφάσισαν λοιπόν να μη λάβουν υπόψη παρά το σχετικό μόνο βάρος. Κατέληξαν ότι αυτό είναι 1/48,4 στον άντρα, και 1/44,2 στη γυναίκα. Η γυναίκα λοιπόν θα πλεονεκτούσε. Όχι, πρέπει να γίνουν περαιτέρω διορθώσεις. Σε τέτοιου είδους συγκρίσεις φαίνεται ότι πλεονεκτεί πάντα ο μικρότερος οργανισμός. Στη σύγκριση δύο ομάδων ατόμων, αν τα άτομα ανήκουν στο ίδιο είδος, για να υπολογιστεί σωστά το σώμα, πρέπει να διαιρεθεί το βάρος του εγκεφάλου με το 0,56 του βάρους του σώματος. Θεωρούν ότι άντρες και γυναίκες αντιπροσωπεύουν δύο διαφορετικούς τύπους. Βγάζουν λοιπόν τα εξής αποτελέσματα: Για τον άντρα: 0,56 βάρους σώματος = 498 1.360 = 2,73 498 Για τη γυναίκα: 0,56 βάρους σώματος = 446 1.220 = 2,74 446 Καταλήγουν στην ισότητα. Κάτι όμως που μειώνει σημαντικά το ενδιαφέρον αυτών των προσεκτικών αντιλογιών είναι ότι δεν κατάφεραν να καθορίσουν καμιά απολύτως σχέση μεταξύ του βάρους του εγκεφάλου και του βαθμού ευφυΐας. Ούτε και να δοθεί μια φυσική εξήγηση των χημικών τύπων που προσδιορίζουν τις αρσενικές και θηλυκές ορμόνες. Εμείς απορρίπτουμε κατηγορηματικά την άποψη του ψυχοφυσιολογικού παραλληλισμού, μιας θεωρίας που οι βάσεις της έχουν προ πολλού και οριστικά υπονομευτεί. Την αναφέρω απλώς επειδή στοιχειώνει ακόμα τη σκέψη πολλών, παρότι φιλοσοφικά και επιστημονικά έχει καταρρεύσει. Είδαμε ότι συνεχίζει να φέρνει στη σκέψη ορισμένων απομεινάρια του παρελθόντος. Απορρίπτου­ με επίσης και κάθε αναφορά που υπονοεί την ύπαρξη φυσικής ιεραρχίας αξιών, μιας εξελικτικής για παράδειγμα ιεραρχίας. Είναι ανώφελο να ανα­ ρωτιόμαστε αν το γυναικείο σώμα είναι ή όχι ατελέστερο του αντρικού, αν βρίσκεται ή όχι πιο κοντά στο σώμα των ανώτερων πρωτευόντων θηλαστι­ κών και λοιπά. Όλες αυτές οι θεωρίες που αναμειγνύουν ασαφή νατουρα­ λισμό με ακόμα πιο ασαφή ηθική ή αισθητική δεν είναι παρά σκέτη φλυα­ ρία. Δεν μπορούμε να συγκρίνουμε το θηλυκό με το αρσενικό παρά μόνο από ανθρώπινη άποψη. Αλλά ο άνθρωπος ορίζεται ως μη δεδομένο ον το οποίο γίνεται αυτό που είναι. Όπως πολύ σωστά είπε ο Μερλό-Ποντί, ο

RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=