Το αδίδακτο κείμενο: Αρχαία Ελληνικά Β' και Γ' Λυκείου
H ΠΡΟΤΑΣΗ ΚΑΙ ΤΑ ΣΥΣΤΑΤΙΚΑ ΤΗΣ | ΤΑ ΕΙΔΗ ΤΩΝ ΠΡΟΤΑΣΕΩΝ 1 ΘΕΜΑ ΤΟ ΑΔΙΔΑΚΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ – ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ || Β΄ ΚΑΙ Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ | 17 | Ερωτήσεις κατανόησης 1. Ποια πρόταση υποβάλλει ο Ξενοφών στους υπόλοιπους αξιωματούχους για την άρση του αδιεξόδου και με ποιο σκεπτικό τη στηρίζει (§ 38-39); 2. Ποια είναι η ψυχική κατάσταση των στρατιωτών και τι απαιτείται για την αλλαγή των διαθέσεών τους στην παρούσα δύσκολη συγκυρία (§ 40-42); Σημασιολογικά και μορφοσυντακτικά σχόλια οἴομαι: νομίζω, υποθέτω, έχω τη γνώμη· οἴομαι/οἶμαι, ᾠόμην/ᾤμην, οἰήσομαι, οἰηθήσο- μαι, ᾠήθην, νενόμικα, ἐνενομίκειν. Το ρ. συντάσσεται συνήθως με ειδικό απαρέμφατο (ἂν ὠφελῆσαι), που συμπληρώνει την έννοιά του ως αντικειμένου. ἂν ὠφελῆσαι: είναι ειδικό δυνητικό απαρ. του πλάγιου λόγου κρίσεως, που ισοδυνα- μεί με δυνητική ευκτική (= ἂν ὠφελήσαιτε), γιατί εκφράζει το δυνατόν στο παρόν ή στο μέλλον. Με το εἰ ἐπιμεληθείητε (υπόθεση) και το ὠφελῆσαι ἄν (απόδοση) σχηματίζεται εξαρτημένος υποθετικός λόγος της απλής σκέψης του λέγοντος (ἂν ὠφελῆσαι = θα βοηθούσατε, θα μπορούσατε να βοηθήσετε, θα μπορούσατε να είστε εξαιρετικά ωφέλιμοι). ἐπιμεληθείητε (ἐπιμελοῦμαι/ἐπιμέλομαι): δείχνω επιμέλεια, φροντίζω για κάτι· α. με γενική, β. με πλάγια ερώτηση ή με τελική αντικειμενική πρόταση: ὅπως... ἀντικα- τασταθῶσιν. Η αλλαγή των διαθέσεών τους πολὺ εὐθυμότεροι ἔσονται Ἢν δέ τις αὐτῶν τρέψῃ τὰς γνώμας, ὡς μὴ τοῦτο μόνον ἐννοῶνται, τί πείσονται, ἀλλὰ καὶ τί ποιήσουσι Το ακμαίο φρόνημα καταλύτης για επίτευξη της νίκης ὅτι οὔτε πλῆθος οὔτε ἰσχύς ἐστιν ἡ ποιοῦσα ἐν τῷ πολέμῳ τὰς νίκας Ἐπίστασθε γὰρ ἀλλὰ (ὅτι) τούτους ... οἱ ἀντίοι οὐ δέχονται/ οὐ δεκτοὶ γίνονται ὁπότεροι ἂν σὺν τοῖς θεοῖς ἴωσιν ἐπὶ τοὺς πολεμίους ταῖς ψυχαῖς ἐρρωμενέστεροι
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=