TI EΙΠΕ ΣΤ’ ΑΛΗΘΕΙΑ Ο ΝΙΤΣΕ
[ 30 ]
για σεξισμό. Αλλά ο Νίτσε ποζάρισε από μόνος του για τη φωτογρα
φία, και δεν πρέπει να ξεχνάμε ποιος κρατάει το μαστίγιο, ούτε και το
παιγνιώδες πνεύμα της φωτογράφισης.
Η φωτογραφία με τη Λου ενδέχεται να προσέθεσε μια διάσταση
ιδιωτικού χιούμορ (μαύρου χιούμορ, το πιο πιθανό) σε μια σκηνή του
Έτσι μίλησε ο Ζαρατούστρα
, που ο Νίτσε έγραψε αμέσως ύστερα από τη
ρήξη τους. Σ’ αυτήν τη σκηνή ο πρωταγωνιστής του Νίτσε, ο Ζαρατού
στρα, μεταφέρει τη συνομιλία που είχε με μια γριά γυναίκα, καταλήγο
ντας με το σχόλιό της: «Πας στις γυναίκες; Μην ξεχάσεις το μαστίγιό
σου».
6
Όπως και στη φωτογραφία, έτσι κι εδώ μια γυναίκα παρουσιά
ζει το μαστίγιο, και η σκηνή είναι πολύ πιο σύνθετη απ’ ό,τι ένα κείμενο
αποκομμένο απ’ τα συμφραζόμενά του θα μπορούσε να μας αποκαλύ
ψει. Δεδομένου ότι ο Ζαρατούστρα σ’ αυτό το σημείο υμνολογεί τις δι
κές του φαντασιώσεις περί ετεροφυλόφιλου έρωτα, η προτροπή της
γριάς γυναίκας υποδηλώνει πως δεν πιστεύει ότι οι γυναίκες θα συμμε
τάσχουν τόσο πρόθυμα. Η γριά γυναίκα, κάθε άλλο παρά αναγνωρίζο
ντας την υπεροχή του αρσενικού ως ένα φυσιολογικό γεγονός, παρου
σιάζει τα δύο φύλα πολύ περισσότερο να εμπλέκονται σ’ έναν αγώνα
εξουσίας, όπου η νίκη του άντρα δεν είναι καθόλου δεδομένη.
6
Ζ Ι: 18, στο ΦΝ, σ. 179.