Η θέσμιση της αξιολόγησης των μαθητών και το φανταστικό στοιχείο
27 1 Α πό το E νιαίο E κπαιδευτικό M οντέλο στην E κπαιδευτική Π αγκοσμιοποίηση Η μελέτη του φαινομένου θέσμισης μιας δράσης όπως είναι η σχο- λική αξιολόγηση των μαθητών είναι αδιανόητη χωρίς την εξέταση του ευ- ρύτερου περιβάλλοντος εντός του οποίου λαμβάνει χώρα. Ως εκ τούτου, η εν λόγω μελέτη είναι αδιάρρηκτα συνδεδεμένη με το φαινόμενο της παγκοσμιοποίησης και συγκεκριμένα με την ένταξη των εθνικών κρατών στην παγκοσμιοποιημένη εκπαίδευση και τις επιπτώσεις της στην πορεία θέσμισης των εκπαιδευτικών πολιτικών γενικότερα και των πολιτικών της σχολικής αξιολόγησης των μαθητών ειδικότερα. Η πορεία εξέλιξης της παγκοσμιοποίησης, μέσω της επιτάχυνσης των οικονομικών συναλλαγών και της διάχυσης της πληροφορίας, συνδέθη- κε στο γεωγραφικό πεδίο της Ευρώπης με την παγκόσμια διάχυση ενός «ενιαίου εκπαιδευτικού μοντέλου» που φέρει συγκεκριμένα πολιτισμικά χαρακτηριστικά ευρωπαϊκής καταβολής (Van Zanten & Rayou, 2015). Το ενιαίο εκπαιδευτικό μοντέλο αντιστοιχεί στο «σχολείο των μαζών» το οποίο κυριάρχησε τον 19ο αιώνα και εφαρμόστηκε σε πολλές κοινωνίες οι οποίες οργανώθηκαν και λειτούργησαν με τη μορφή κράτους. Με την καθιέρωση και τη νομιμοποίηση της λειτουργίας του κράτους στις κοινωνίες το ζήτημα της εκπαίδευσης των παιδιών αποτέλεσε βασικό προσανατολισμό του. Έκτοτε συγκροτήθηκαν τα εκπαιδευτικά συστήματα τα οποία προσέβλεπαν στη διάδοση κοινής γλώσσας και κουλτούρας όπως και εθνικής ιδεολογίας, αρωγός της οποίας ήταν το εκπαιδευτικό προσω- πικό, που όφειλε να εκπληρώσει αυτόν τον σκοπό. Η ανάπτυξη των εθνικών εκπαιδευτικών συστημάτων με τα προαναφερ- θέντα χαρακτηριστικά διαβρώθηκε από το διακρατικό μοντέλο του σχο- λείου των μαζών, το οποίο βρήκε εφαρμογή σε πολλά κράτη του γεωγρα-
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=