Η θέσμιση της αξιολόγησης των μαθητών και το φανταστικό στοιχείο

30 / ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΆ ΤΗΣ ΘΈΣΜΙΣΗΣ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΉΣ ΠΟΛΙΤΙΚΉΣ ΣΤΟ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΠΟΙΗΜΈΝΟ ΠΕΡΙΒΆΛΛΟΝ του εν λόγω προγράμματος, αποποιούμενα ορισμένες εκπαιδευτικές λο- γικές που φέρουν το αποτύπωμα των πολιτισμικών χαρακτηριστικών τους (Demailly, 2006· Mons & Pons, 2009a). Ωστόσο, θα ήταν αφελές να ισχυριστούμε ότι οι αντιθέσεις και οι αντι- φάσεις των όποιων προτύπων και κριτηρίων επιτυχίας είναι αντιφάσεις και αντιθέσεις μεταξύ παγκοσμιοποιημένου πλαισίου και εθνικού εκπαιδευτι- κού συστήματος. Διαπιστώνεται ότι εντός του ίδιου εθνικού κράτους υπάρ- χουν διαφοροποιήσεις όσον αφορά τον καθορισμό των προαναφερθέντων προτύπων και κριτηρίων επιτυχίας ένεκα του γεγονότος ότι σε ένα εθνικό κράτος υφίστανται ετερογενή πολιτισμικά στοιχεία που συνθέτουν το πο- λιτισμικό μωσαϊκό της κοινωνίας και τα οποία διαμορφώνουν την εικόνα της «επιτυχίας». Όπως επίσης συμβαίνει και ένεκα της σχάσης και της έλλειψης συνοχής ανάμεσα στον προταγματικό λόγο της εκπαιδευτικής διαδικασίας (προθέσεις, βλέψεις και σκοποί) και στο επιχειρησιακό επίπε- δο υλοποίησής της (εκπαιδευτικές στρατηγικές και στόχοι, εκπαιδευτικές οργανωσιακές δομές και πρακτικές καθώς και εκπαιδευτικά κριτήρια και πρότυπα επιτυχίας). Με βάση τα παραπάνωθα ήταν επιστημονική παραχάραξη («falsification» κατά Popper) και σαθρό ιδεολόγημα να ερμηνεύσουμε το φαινόμενο της παγκοσμιοποίησης με βάση τη λογική ισομορφισμού των εθνικών κρατών. Εξίσου, θα ήταν επιπόλαιο να αγνοήσουμε στην εκπαιδευτική παγκοσμιο- ποίηση την αναγκαιότητα ύπαρξης διαδικασιών σύγκλισης και εναρμόνισης των εκπαιδευτικών στόχων και προγραμμάτων καθώς και των εκπαιδευτι- κών μεταρρυθμίσεων που καλούνται να υιοθετήσουν τα εθνικά κράτη προ- κειμένου να ενταχθούν στο παγκοσμιοποιημένο εκπαιδευτικό σύστημα και να εκσυγχρονιστούν. Ωστόσο, με βάση τα παραπάνω προκύπτει μια σειρά από ερωτήματα: α) Ποιος είναι ο ρόλος των θεσμών και των οργανώσεων παγκοσμιοποίησης ως αρωγών νέων υπερεθνικών ρυθμίσεων στον έλεγχο των εθνικών κρατών; β) Οι θεσμοί της παγκοσμιοποίησης στο όνομα της σύγκλισης ενός εθνικού κράτους με το παγκοσμιοποιημένο εκπαιδευτικό σύστημα συρρικνώνουν και –αν ναι– σε ποιον βαθμό τη διατήρηση και την ανάπτυξη του δημοκρα- τικού ελέγχου των αποφάσεών του; γ) Ποιες επιπτώσεις μπορούμε να συ-

RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=