Τα παιδιά δεν θέλουν ψυχολόγο γονείς θέλουν!
ΤΑ Π Α Ι Δ Ι Α Δ Ε Ν Θ Ε Λ Ο Υ Ν Ψ Υ Χ Ο Λ Ο Γ Ο . Γ Ο Ν Ε Ι Σ Θ Ε Λ Ο Υ Ν ! [ 20 ] ιδιαίτερη αποτελεσματικότητα στο σχολικό περιβάλλον, είναι το ακόλουθο: Στέρεη βάση για την ηθική συγκρότηση του παιδιού είναι η αρχαία αρχή «Μην κάνεις εσύ στον άλλον ό,τι δεν θέλεις να κάνουν σε σένα». Ένας απλός και συνήθης τρόπος, με τον οποίο οι μεγάλοι προσπαθούν να ενσταλάξουν στο παιδί αυτή την αρχή, είναι ο εξής: Του λένε και του ξαναλένε «Μην κάνεις...», προφανώς συνοδεύοντάς την με εξηγήσεις, επιχειρήματα, παραδείγματα και αντιπαραδείγματα, ιστορίες κ.λπ. Ωστόσο, η αποτελεσματικότητα αυτής της παιδαγωγικής προσέγγισης δυσκολεύεται, περιορίζεται ή και ενίοτε αστο χεί. Επειδή το παιδί τοποθετείται σε τέτοια θέση λόγου («εσύ»), που το καθιστά απλό δέκτη του λόγου του μεγάλου. Αυτό μπορεί να γεννήσει στο παιδί συχνά αναμενόμενες αντι δράσεις υπεράσπισης της αυτονομίας του από την επιβολή (ή, κατά το παιδί, επιβουλή) του μεγάλου. Καθώς επίσης και φαντασιακούς ανταγωνισμούς του είδους «Τίνος θα περά σει», «Δεν θα περάσει το δικό σου», «Δεν θα μου λες εσύ τι να κάνω» και άλλα παρόμοια. Μέχρι και την αμφισβήτηση της ίδιας της εγκυρότητας μιας τέτοιας αρχής, όπως π.χ. με την επίκληση του δικαίου του ισχυροτέρου που βασιλεύει στην κοινωνία κ.λπ. Αξίζει να σημειωθεί ότι μια τέτοια ρητή ή σιωπηρή υιοθέ τηση του δικαίου του ισχυροτέρου τροφοδοτεί με αίγλη και σαγήνη το ψευτονταηλίκι (bullying). Αυτή η στάση συνοδεύε ται βέβαια από τη συνειδητή ή ασυνείδητη φαντασίωση του
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=