Τα Ελγίνεια και τα πορτοκάλια: Επίγονοι ή κληρονόμοι;
10 | TAKHΣ ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ Τα Ελγίνεια και τα πορτοκάλια Τη θέση της σκηνής στο τοπίο, όπου εκτυλίσσεται το δράμα και αναδεικνύονται οι πρωταγωνιστές –οι ήρωες της μοίρας τους– την κατέχει η πόλη. Το ανδρικό σώμα είναι τέλειος κύκλος, υποστηρίζει ο συγγραφέας της ιπποκρατικής διατριβής. Το γυναικείο τείνει να γίνει κύκλος, αλλά το διακόπτει το χάσμα της μήτρας, το άνοιγμα από όπου απελευθερώνεται η ζωή. Το αττικό τοπίο είναι θηλυκό, παρά το φτενό του χώμα, την εκλεκτική χλωρίδα του, τη μόνιμη απειλή της λει ψυδρίας. Είναι μια μήτρα με άνοιγμα τη θάλασσα. Η θάλασσα έχει κι αυτή τα όριά της. Δεν είναι απε ραντοσύνη χωρίς καμία ποικιλία, άρα άμορφη, όπως ο ωκεανός του Μέλβιλ στον Μόμπι Ντικ . Δεν είναι έρημος που υπόσχεται τη Γη της Επαγγελίας. Η θάλασσα, ο Σα ρωνικός, είναι κι αυτή τοπίο. Είναι το «εκεί πέρα» τού «εδώ πέρα». Τα όριά της είναι ορατά διά γυμνού οφθαλ μού. Δεν χρειάζεται να τα διανοηθείς. Τα βλέπεις, μπο ρείς να τα δείξεις με το δάχτυλό σου, κοινώς να τα αγ γίξεις. Είναι η Αίγινα, οι βαριές σκιές της Πελοποννήσου που θαμπώνουν καθώς ο ήλιος κοντεύει να δύσει. Στο νοητό κέντρο όλης αυτής της υπόθεσης, διότι για υπόθεση εργασίας πρόκειται, είναι η πόλη. Κάποτε, πριν από πολλές γενιές ανθρώπων και των θεών τους, ήταν
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=