Συνδυάζοντας το παιχνίδι και τη μάθηση στην προσχολική ηλικία

56 | Συνδυάζοντας το παιχνίδι και τη μάθηση στην προσχολική ηλικία στάτους κβο. Αυτό σημαίνει ότι το οικοσύστημα του παιχνιδιού πρέπει να προσαρμοστεί ώστε να είναι συμπεριληπτικό, αντί να αναγκάζει ορισμένα παιδιά να αλλάξουν για να ταιριάξουν. Απαιτεί από τους εκπαιδευτικούς να ανταποκρίνονται στο παιχνίδι, λαμβάνοντας υπόψη το πώς παίζουν τα παιδιά, πώς μαθαίνουν, τι τους ενδιαφέρει, πώς αλληλεπιδρούν με τους άλλους, πώς χρησιμοποιούν το περιβάλλον και πώς όλα αυτά ενεργούν πάνω σε κάθε παι- δί. Απαιτεί επίσης από τους εκπαιδευτικούς να είναι ανοιχτοί στο να εξετάσουν τις δικές τους προκαταλήψεις και το πώς μπορούν τα δικά τους λόγια, απόψεις, πράξεις και εκφράσεις να επηρεάσουν είτε θετικά είτε αρνητικά όλα τα παιδιά, ως άτομα και ως ομάδα. Ανταποκρινόμενοι στο παιχνίδι, οι εκπαιδευτικοί μπορούν να σχεδιάσουν περιβάλλοντα και ευκαιρίες μάθησης εναρμονισμένα με τα παιδιά, έτσι ώστε ο εγκέφαλος των παιδιών να απελευθερώνει ενδορφί- νες για να εξασφαλίζει τη συνέχιση της μάθησης. Η ιστορία του καναπέ Πριν από πολλά χρόνια σε ένα νηπιαγωγείο της Στοκχόλμης όπου δούλευα με τάξεις τρίχρονων παιδιών, τοποθετήθηκε ένας καναπές κοντά στον τοίχο σε ένα μεγάλο δωμάτιο. Τον είχαμε βάλει εκεί για να δημιουργήσουμε έναν μεγάλο, ανοιχτό χώρο για τα παιδιά ώστε να μπορούν να κάνουν κατασκευές με τουβλάκια και άλλα υλικά ανοιχτού τύπου καθώς, όπως είχαμε παρατη- ρήσει, αυτή η μορφή παιχνιδιού τα ενδιέφερε. Το πρόβλημα ήταν ότι όταν μετακινήσαμε τον καναπέ, προέκυψε ένα νέο ενδιαφέρον, που ήρθε σε σύ- γκρουση με το ενδιαφέρον τους για τις κατασκευές. Ο καναπές τώρα «προ- σκαλούσε» τα παιδιά να τρέξουν σε όλη την αίθουσα και να ασχοληθούν με εντυπωσιακά ακροβατικά που αψηφούν τη βαρύτητα. Αυτό προκάλεσε μεγά- λη απογοήτευση και θυμό, καθώς οι κατασκευές και το παιχνίδι των άλλων παιδιών σε αυτή τη διευρυμένη περιοχή καταστρέφονταν διαρκώς. Θα μπο- ρούσαμε να είχαμε αποφασίσει να ελέγξουμε το οικοσύστημα του παιχνιδιού χρησιμοποιώντας τις φωνές και τη δύναμή μας ως ενηλίκων για να σταματή- σουμε το τρεχαλητό αυτών των παιδιών. Αντ’ αυτού, μεταφέραμε τον καναπέ

RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=