Συνδυάζοντας το παιχνίδι και τη μάθηση στην προσχολική ηλικία
| 55 Κάθε ενήλικας που εργάζεται στον χώρο έρχεται με τις δικές του προκατα- λήψεις, γνώσεις, εμπειρίες και παραδόσεις. Καθώς επικοινωνούν και αλληλε- πιδρούν με τους συνομηλίκους τους, ορίζουν και τις παραμέτρους του χώρου: * πώς σχεδιάζεται το περιβάλλον, * πόσος χρόνος αναλογεί για παιχνίδι, * πώς αποτιμάται το παιχνίδι, * τι είδους γνώση πρέπει να διδαχτεί και με ποιον τρόπο, * τι πιστεύουν για την παιδική ηλικία, το πώς μαθαίνουν τα παιδιά, πώς συμπεριφέρονται και ούτω καθεξής. Τα παιδιά επηρεάζουν το περιβάλλον μέσα από το παιχνίδι και τη μάθηση και ερμηνεύουν τα πράγματα με διαφορετικό τρόπο σύμφωνα με τις οικογε- νειακές τους παραδόσεις, τις εμπειρίες τους και ούτω καθεξής. Το παιχνίδι επηρεάζει τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να σχεδιαστεί ένας χώρος, το είδος της γνώσης που απαιτείται για την επέκταση του παιχνιδιού, καθώς και τις γνώσεις που αποκτούν τα παιδιά ενώ παίζουν. Η γνώση μπορεί να επεκτείνει το παιχνίδι των παιδιών με νέες δεξιότητες, νέα δεδομένα και νέες δυνατό- τητες. Δεν υπάρχει μόνο μία κατεύθυνση – τα πάντα επηρεάζουν όλα τα υπό- λοιπα. Μια νέα εκπαιδευτικός ή ένα παιδί, ένα νέο δεδομένο, ένα νέο παιχνί- δι ή μια νέα πηγή, όλα αλλάζουν το σύστημα παιχνιδιού με κάποιον τρόπο. Θα μπορούσε να συμβεί σε μικρές διαστάσεις, σχεδόν ανεπαίσθητα ή θα μπο- ρούσε να έχει απίστευτα θετικές ή τρομερά καταστροφικές επιπτώσεις. Αν σκεφτούμε το παιχνίδι όχι μόνο ως κάτι που αρέσει στα παιδιά αλλά ως μέρος του οικοσυστήματος του παιχνιδιού, μας προσφέρεται μια πόρτα για να ανακαλύψουμε πώς το παιχνίδι, η μάθηση, η διδασκαλία και η κατανόηση είναι όλα άρρηκτα συνδεδεμένα. Αόρατα νήματα χαράς, θαυμασμού και περιέρ γειας εξασφαλίζουν ότι υπάρχει μια αίσθηση ευημερίας και δημοκρατίας. Ερμηνεύω τη δημοκρατία ως την έννοια σύμφωνα με την οποία ο καθένας , τόσο τα παιδιά όσο και οι ενήλικες, μπορούν να συμμετέχουν με τον καλύτε- ρο δυνατό τρόπο, ο καθένας μπορεί να επηρεάσει το οικοσύστημα του παιχνι- διού μέσα από τις ιδέες και τη δράση του και ο καθένας αναλαμβάνει την ευ- θύνη μέσα από τις δυνατότητές του. Το οικοσύστημα παιχνιδιού θα πρέπει να περιλαμβάνει τους πάντες μέσα σε αυτό, όχι μόνο εκείνους που μπορούν να προσαρμοστούν σε ένα σταθερό
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=