Συνδυάζοντας το παιχνίδι και τη μάθηση στην προσχολική ηλικία
| 53 και να τη δυτικοποιήσουμε, αλλά με την ενεργητική ακρόαση, την αναγνώρι- ση και την ενδυνάμωση των αυτόχθονων επιστημόνων, των πρεσβύτερων σε ηλικία και των κοινοτήτων. Οι επτά αρχές της μεθοδολογίας των αυτόχθονων (Archibald et al. 2019) μπορεί να μας βοηθήσει να προβληματιστούμε αναφο- ρικά με το παιχνίδι. * Σεβασμός. Σεβόμενοι το δικαίωμα στο παιχνίδι για όλα τα παιδιά και εκτίμηση του παιχνιδιού· σεβασμός σε όλα τα είδη του παιχνιδιού. * Ευλάβεια. Διεξάγοντας τελετουργικά και εκδηλώσεις που επιτρέπουν στην κοινότητά σας να συμμετάσχει και να προσκαλέσει το «εξαιρετι- κό» να συμβεί στην καθημερινή ζωή. Αυτά μπορεί να είναι πράγματα τόσο απλά όσο μια ιστορία, ένα τραγούδι, το μοίρασμα των φρούτων ή μπορεί να εκδηλωθούν με τη συμμετοχή ενηλίκων που τιμούν το παιχνίδι. * Αμοιβαιότητα. Προωθώντας αμοιβαίες σχέσεις που συμπεριλαμβάνουν και εκτιμούν το ίδιο όλα τα παιδιά. * Ευθύνη. Δείχνοντας υπευθυνότητα ως προς το ότι οι ενήλικες συμμε- τέχουν με τα παιδιά, ενώ τα παιδιά έχουν τη δυνατότητα να αναλάβουν ευθύνες μέσω της συμμετοχής. Αυτό σημαίνει ότι οι σεβαστές αλληλε- πιδράσεις των εκπαιδευτικών με τα παιδιά λειτουργούν ως πρότυπα καταστάσεων από τις οποίες τα παιδιά μαθαίνουν, και ότι τα παιδιά πρέπει αντίστοιχα να αποκτήσουν εμπειρία στην ανάληψη ευθύνης στο πλαίσιο της δικής τους ικανότητας. * Ολισμός. Εμπλέκοντας τα συναισθήματα, τον τρόπο σκέψης, τις σωμα- τικές πράξεις και την πνευματικότητα, καθώς και αναγνωρίζοντας τις σχέσεις με τις οικογένειες, τις κοινότητες, τη γη και ούτω καθεξής. * Αλληλεξάρτηση. Κατανοώντας ότι τα ιστορικά, πολιτικά, κοινωνικά και πολιτιστικά πλαίσια επηρεάζουν το ένα το άλλο, την κατανόησή μας για το παιχνίδι και το πώς βλέπουμε τον εαυτό μας και τους άλλους. * Συνέργεια. Κατανοώντας ότι αναπτυσσόμαστε και μοιραζόμαστε γνώ- σεις για να δώσουμε έναυσμα για νέες γνώσεις και ότι το σύνολο είναι πιο σημαντικό από το άθροισμα των μερών του.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=