Συνδυάζοντας το παιχνίδι και τη μάθηση στην προσχολική ηλικία

| 49 Είμαι τυχερή γιατί έχω παντρευτεί έναν νευροεπιστήμονα-ψυχολόγο με τον οποίο έχω κάνει εκτενείς συζητήσεις για τον εγκέφαλο, τη μάθηση, το παιχνίδι και τη συμπεριφορά, που έχουν επηρεάσει την αλληλεπίδρασή μου και τις παρεμβάσεις μου ως εκπαιδεύτριας που ανταποκρίνεται στο παιχνίδι. Οι συζητήσεις αυτές έχουν επηρεάσει επίσης και το περιεχόμενο αυτού του βιβλίου. Ο Τζον, ο σύζυγός μου, μου λέει ότι ένας μη πολύπλοκος κόσμος ή/ και ο φόβος των απρόβλεπτων, αρνητικών αντιδράσεων μπορούν να αποτρέ- ψουν το παιχνίδι. Διαφορετικά, ο εγκέφαλος θα βρίσκει πάντα τρόπους να παίξει. Το παιχνίδι, σύμφωνα με τον σύζυγό μου, είναι ο τρόπος του εγκεφάλου να εξελιχτεί μέσα από την προσαρμογή. Το σώμα μας απελευθερώνει ενδορ- φίνες και συνδυάζει τη μάθηση με ένα θετικό συναίσθημα, έτσι ώστε να επα- ναλαμβάνουμε ενέργειες και εμπειρίες ξανά και ξανά έως ότου ο εγκέφαλός μας το αντιληφθεί και κάνει τις κατάλληλες συναπτικές συνδέσεις. Στην πραγ- ματικότητα, το παιχνίδι λειτουργεί περίπου όπως το σεξ, υπό την έννοια ότι απελευθερώνονται ορμόνες που προκαλούν θετικά συναισθήματα που προκα- λούν την ενεργή συμμετοχή του σώματος. Το σεξ διασφαλίζει ότι διαιωνίζεται το ανθρώπινο είδος, ενώ το παιχνίδι βοηθάει το ανθρώπινο είδος στο να εξελιχτεί και να ευδοκιμήσει. Καθώς εξετάζουμε το πώς προσαρμόζεται ο εγκέφαλος μέσα από το παι- χνίδι, ας δούμε τι βοηθάει στη διαμόρφωση συναπτικών συνδέσεων, οι οποίες αποτελούν ενδείξεις ότι ο εγκέφαλος μαθαίνει: 1 με τη συμμετοχή ολόκληρου του σώματος (άσκηση, εμπειρική μάθηση, αισθητηριακές εμπειρίες, αλληλεπίδραση), 2 μέσα από νέες εμπειρίες (θαυμασμός, περιέργεια, ρίσκο, πρόκληση), 3 μέσα από την επανάληψη (χρόνος), 4 μέσα σε αίσθημα ασφάλειας (χαρά), και 5 με υγιεινή διατροφή. Όλες οι παραπάνω εμπειρίες, εκτός από την υγιεινή διατροφή, αποκτώνται εύκολα μέσα στο παιχνίδι. Έτσι είναι απολύτως λογικό να συμπεράνουμε ότι το παιχνίδι ενισχύει τον εγκέφαλο. Βεβαίως, δεν περιλαμβάνουν όλα τα παι- χνίδια και τα τέσσερα σημεία, οπότε ως ενήλικες έχουμε την ευθύνη να εκθέ- σουμε τα παιδιά σε μια σωστή ισορροπία. Μπορούμε να το θεωρήσουμε ως μια υγιεινή διατροφή, αν και στην πραγματικότητα «τρέφονται» με παιχνίδι.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=