Περί φιλίας
35 «Ο ΦΊΛΟΣ ΕΊΝΑΙ ΈΝΑΣ ΆΛΛΟΣ ΕΑΥΤΌΣ» νιστά τίποτε λιγότερο από μια «επίλεκτη και ιερή σχέση, ένα είδος απολύτου, η οποία αφήνει ακόμη και τη γλώσσα του έρωτα ύποπτη και κοινή, τόσο καθαρότερη είναι και τίποτε δεν είναι τόσο θεϊκό». 8 Η δεύτερη αριστοτελική ιδέα την οποία η φιλοσοφική σκέψη ενσωμάτωσε δίχως κανενός είδους επιφύλαξη είναι ότι τα τρία είδη της φιλίας που διακρίνει ο Αριστοτέλης είναι όντως τρία διακριτά είδη φιλίας. Ορισμένοι από μας, λέει ο Αριστοτέλης, ελκόμαστε μεταξύ μας επειδή έχουμε ν’ αποκομίσουμε κάποιο όφελος από τη σχέση μας, άλλοι λόγω της απόλαυσης την οποία προσφέρουμε ο ένας στον άλλον και μερικοί επειδή τους θέλγει η αρετή του άλλου η οποία, όπως θα δούμε, έχει για τον Αρι στοτέλη μια διαφορετική σημασία απ’ ό,τι για μας. 9 Μια επαγ γελματική συνεργασία θα ήταν παράδειγμα για την πρώτη σχέ ση και μια ερωτική σχέση ένα παράδειγμα για τη δεύτερη. Όμως είναι το τρίτο είδος της φιλίας το οποίο είναι, για τον Αριστοτέ λη, το καλύτερο: ένα τέλειο αγαθό. 10 Ο Κικέρων ακολούθησε τον Αριστοτέλη κατά γράμμα: «Δίχως αρετή» γράφει «η φιλία δεν μπορεί καν να υπάρξει», και δίχως μια τέτοια «αληθινή και τέλεια φιλία» η ζωή δεν αξίζει να βιωθεί. Οι ενάρετοι δεν έχουν ανάγκη από τις φιλίες των «συνηθισμένων» ανθρώπων οι οποίοι, στην αριστοτελική θεώρηση, βρίσκουν σ’ αυτή στην καλύτερη περί πτωση «μια πηγή ηδονής και κέρδους». 11 Πολύ μετά τον Κικέρωνα, οι αριστοτελικές ιδέες για τη φιλία κυριάρχησαν στις φιλοσοφικές προσεγγίσεις της φιλίας με μια εξαιρετική συνέπεια σαν η φιλία να παρέμεινε η ίδια είτε μι λούμε για τους θορυβώδεις πολίτες της κλασικής Αθήνας και της ρεπουμπλικανικής Ρώμης, για τους απομονωμένους κι στερκιανούς μοναχούς του 12ου αιώνα στην Αγγλία, για τους
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=