Περί φιλίας
42 ΠΕΡΙ ΦΙΛΙΑΣ στοτέλης υποδεικνύει μια μείζονα διαφορά μεταξύ του οφέλους και της ηδονής από τη μια και της αρετής από την άλλη: Όσοι νοιάζονται λόγω του οφέλους δεν νοιάζονται ο ένας για τον άλλον καθαυτόν, αλλά μόνο στο μέτρο που επωφε λούνται· το ίδιο ισχύει επίσης στην περίπτωση της ηδονής: αυτοί οι άνθρωποι δεν νοιάζονται για όσους βρίσκουν δια σκεδαστικούς γι’ αυτούς καθαυτούς, αλλά μόνο στο μέτρο που τους είναι ευχάριστοι. […] Αυτού του είδους οι σχέσεις λοιπόν είναι τυχαίες: δεν νοιαζόμαστε για τους ανθρώπους στον βαθμό που είναι αυτοί που είναι, αλλά μόνο στον βαθμό που προσφέρουν είτε όφελος είτε απόλαυση. 27 Έτσι, αν η αρετή είναι αυτό που με θέλγει σ’ εσένα, επιθυμώ το καλό σου για τον χαρακτήρα σου, άρα λόγω αυτού που στην πραγματικότητα είσαι· αλλά αν είναι η ηδονή ή το όφελος, τότε επιθυμώ το καλό σου λόγω των χαρακτηριστικών σου –της αίσθησης του χιούμορ, της εμφάνισης, των οικονομικών πό ρων ή της κοινωνικής σου θέσης–, τα οποία είναι όλα, όσον αφορά τον Αριστοτέλη, συμπτωματικά ως προς την ορθολογι κή σου ουσία, η οποία σε κάνει να είσαι αυτός που είσαι. Αυτό σημαίνει ότι η ατελής φιλία δεν εστιάζει καθόλου στο άλλο άτομο: «Όσοι αγαπούν για το όφελος θέλγονται από τον άλλον λόγω αυτού που είναι καλό για τους ίδιους και όσοι αγαπούν τον άλλον για την ηδονή λόγω αυτού που είναι απο λαυστικό για τους ίδιους», και τέτοιου είδους σχέσεις καταρ ρέουν όταν ο ένας από μας παύει να προσφέρει πλέον όφελος ή ηδονή. 28 Πολύ περισσότερο: «Όσοι είναι φίλοι λόγω του οφέλους, χωρίζουν μόλις διαχωριστούν τα συμφέροντά τους,
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=