Το παιδί στο έργο της Άλκης Ζέη

T O Π Α Ι Δ Ι Σ Τ Ο Ε Ρ Γ Ο Τ Η Σ A Λ Κ Η Σ Ζ Ε Η [ 24 ] άνθρωπος δεν είναι τόσο επιρρεπής στο γέλιο και δε γελά τόσο εύκολα και από τόσο ασήμαντες αφορμές όσο στην παι- δική». 9 Η αιτία «είναι βιολογική». 10 Το παιδί «έχει ανάγκη από το αίσθημα της αισιοδοξίας, της υπεροχής και της ασφάλειας. Η γελοιοποίηση και διακωμώδηση του πονηρού ή του ανυπό- φορα σοβαρού ή επικίνδυνου […] τού επιτρέπει να ξεπερνάει μ’ ένα γέλιο μια δύσκολη κατάσταση, για να προχωρήσει στην παραπέρα κατάκτηση του κόσμου και την οικοδόμηση μέσα του του ανθρώπου». 11 Στα βιβλία της Άλκης Ζέη τα παιδιά-ήρωες χρησιμοποιούν το χιούμορ για να διασκεδάσουν τη σοβαρότητα και τη δραμα- τικότητα έντονων στιγμών, καθότι τα παιδιά δεν ανέχονται «για πολύ τη σοβαρότητα», 12 για να κάνουν πιο ευχάριστη, πιο δια- σκεδαστική τη μάθηση κτλ. Στο μυθιστόρημα Ο μεγάλος περίπατος του Πέτρου, 13 στη σκηνή όπου ο παππούς του Πέτρου και της Αντιγόνης γίνεται κρυφά ζητιάνος, πίσω από το λεπτό παιδικό χιούμορ υπάρχει το σοβαρό. Πίσω από την ευθυμία που δημιουργεί, αχνοφέγγει ο τραγικός τόνος. Το σοβαρό συνυπάρχει με το αστείο και εύθυ- μο. Το χιούμορ της Αντιγόνης έχει προορισμό να διασκεδάσει τη σοβαρότητα και τη δραματικότητα της στιγμής, αλλά και να διακωμωδήσει τον παππού. 9 Αντώνης Π. Μπενέκος, ό.π. 10 Αντώνης Π. Μπενέκος, ό.π. 11 Αντώνης Π. Μπενέκος, ό.π. 12 Αντώνης Π. Μπενέκος, ό.π. 13 Άλκη Ζέη, Ο μεγάλος περίπατος του Πέτρου , εκδ. Μεταίχμιο, Αθήνα 2011.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=