Οκτώ μέρες στη Γιάλτα
«ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΜΕΓΑΛΟΙ» 51 μεθοδικός ως το κόκαλο, η αχανής μνήμη του Στάλιν απο τελούσε μια πραγματική βάση δεδομένων από την οποία αντλούσε…ό,τι χρειαζόταν…ώστε να επιτύχει τους στόχους του. Προετοιμαζόταν προσεκτικά για κάθε συνάντηση, με λετώντας κάθε ζήτημα που σκόπευε να θίξει. 56 Ο Σέργκο έλεγε επίσης πως, για να επιβάλει τη θέλησή του, ο Στάλιν ενθάρρυνε τους διάφορους κυβερνητικούς τομείς να καταγγέλλονται μεταξύ τους, και η υπηρεσία ασφαλείας του κράτους τού έδινε αναφορές για όλους. Χρησιμοποιούσε κρυμ μένα μικρόφωνα για να καταγράφει τις συνομιλίες των συνερ γατών του και «έστρεφε τον έναν εναντίον του άλλου. Ήταν μια πραγματική αυθεντία της τέχνης αυτής». 57 Σε ένα πιο προσωπικό επίπεδο, ο Αντρέι Γκρομίκο θυμόταν: Όταν έβλεπα τον Στάλιν να μιλάει, παρατηρούσα πάντα πόσο εκφραστικό ήταν το πρόσωπό του, και ειδικά τα μάτια του. Όταν επέπληττε ή διαπληκτιζόταν με κάποιον, ο Στάλιν συνήθιζε να τον καρφώνει ανηλεώς με το βλέμμα του και να μην το τραβάει από πάνω του. Το θύμα του κεραυνοβό λου αυτού βλέμματός του μάλλον ένιωθε εξαιρετικά άβολα. 58 Οι ξένοι διπλωμάτες, όμως, εκπλήσσονταν από τη φαινομενι κά γοητευτική συμπεριφορά του δικτάτορα, την απαλή του φωνή και το ότι, σε αντίθεση με άλλους, όπως ο Τσόρτσιλ, φαινόταν πάντα σαν να προτιμούσε να ακούσει αυτό που του έλεγαν παρά να μιλήσει ο ίδιος. Ακόμα κι αν ένα μέρος των εγκωμίων αυτών οφειλόταν στην ανάγκη να τα έχουν καλά με τον σύμμαχό τους κατά τη διάρκεια του πολέμου, στην πλειο
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=