Νέα Ελληνική Λογοτεχνία Α Λυκείου

[ 42 ] ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ 1η διδακτικη εNOTHTΑ τα φυλα στη λογοτεχνια οποίο ενεργεί στο οικογενειακό συμβούλιο. Με την «ιδιότητα» αυτή έρχεται σε αντιπαράθεση με τον αξιότερο από τα παιδιά της, τον Κωνσταντή. • Φαίνεται ότι είναι η φωνή της λογικής , αναζητώντας συνέπεια λόγων και πράξεων ακόμα κι από το πεθαμένο παιδί της. • Είναι ο τύπος της μητέρας που αγαπάει σε απόλυτο βαθμό τα παιδιά της αλλά με κάποιο από αυτά, την Αρετή, δένεται περισσότερο. • Όλες οι ενέργειες και οι στάσεις της, ακόμα και η κατάρα προς τον νεκρό γιο της, μπορούν να δικαιολογηθούν από την πληρότητα με την οποία υλοποιεί τον ρόλο της ως μητέρα. Η Αρετή : • Αποτελεί τυπικό δείγμα γυναικείας συμπεριφοράς στις παλαιότερες κοινωνίες. Είναι το πρόσωπο που εκτελεί χωρίς να φέρει την οποιαδήποτε αντίρρηση αυτά που του επιβάλλουν οι άλλοι, εφόσον σύμφωνα με το εθιμικό οικογενεια­ κό δίκαιο είναι εκείνοι που πρέπει να κρίνουν και να αποφασίσουν. • Για τους παραπάνω λόγους είναι απολύτως κατανοητό γιατί δεν παίρνει πρω- τοβουλίες και δεν έρχεται σε σύγκρουση για οποιονδήποτε λόγο. • Παρά το γεγονός ότι φαίνεται να είναι παθητικός άνθρωπος, δεν στερείται κριτικής σκέψης και παρατηρητικότητας, όπως διαπιστώνουμε κατά τη διάρ- κεια του ταξιδιού της επιστροφής. Ωστόσο, σε καμία περίπτωση δεν επιμένει δυναμικά στη διεκδίκηση της αλήθειας. Τα πουλιά : • Μπορεί να αποτελούν «συμβατικά» πρόσωπα , αλλά ο ρόλος τους είναι ιδιαίτερα σημαντικός. Άλλωστε αυτά είναι τα μόνα «πρόσωπα» τα οποία θα μπορούσαν να παρακολουθούν από κοντά, όπως γίνεται μόνο στα παραμύθια, το τραγικό ταξίδι επιστροφής του νεκρού αδελφού και της ζωντανής αδελφής του. • Για όλους τους παραπάνω λόγους είναι σε θέση να γνωρίζουν, αλλά, για χάρη της αγωνίας και της έντασης της πλοκής, αποκαλύπτουν σιγά σιγά την αλή- θεια. • Δρουν ως ανθρώπινες υποστάσεις και αυτό φαίνεται απόλυτα φυσιολογικό (παραμυθιακός χαρακτήρας). • Συνιστούν τυπικό μοτίβο των δημοτικών τραγουδιών.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=