Νέα Ελληνική Λογοτεχνία Α Λυκείου

ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ [ 39 ] 1η θεματικη εNOTHTΑ γαμοσ – οικογενεια – ΣΧΕΣΕΙΣ Η ξενιτιά υπήρξε σημαντικό στοιχείο του ελληνικού κοινωνικού βίου. Ο πόνος για την απουσία του ξενιτεμένου ή η νοσταλγία για τη μακρινή πατρίδα στάθηκαν αιτία να δημιουργηθούν πολλά σχετικά δημοτικά τραγούδια, τα οποία αποτελούν ολόκληρο κύκλο, με το όνομα «της ξενιτιάς». Ανάλογους κύκλους δημοτικών τραγουδιών συνι- στούν τα τραγούδια για τις χαρές (του γάμου, νυφιάτικα κ.λπ .) ή τα τραγούδια για τις λύπες (του Χάρου, μοιρολόγια κ.λπ .). Οι παλαιότεροι Έλληνες μέσα από το τραγούδι έδιναν διέξοδο στα συναισθήματα και στις αναζητήσεις τους. 2 | Αφηγηματικές επιλογές Δομικά Στοιχεία  Ο χώρος Ο χώρος στον οποίο διαδραματίζονται τα γεγονότα δεν προσδιορίζεται με σαφήνεια. Υποδηλώνεται γενικότερα ο χώρος του πατρικού σπιτιού , όπου ξεκινά και τελειώνει η δράση. Επίσης, συγκεκριμένη τοπική αναφορά γίνεται για τη Βαβυλώνα , την αρχαία πρωτεύουσα της Βαβυλωνίας, γνωστή από τους Κρεμαστούς Κήπους, ένα από τα επτά θαύματα της αρχαιότητας. Η μακρινή, πολυάνθρωπη και πλούσια πόλη της Ανατολής, το μεγάλο εμπο- ρικό κέντρο, για το οποίο γίνονται πολλές αναφορές στα παραμύθια, αυτόματα διεγείρει τη φαντασία. Παράλληλα, η σύνδεση της πόλης με την τύχη της Αρε- τής δημιουργεί μεγαλύτερη δραματικότητα και δυναμική προκαλώντας εξαρ- χής αμφιθυμικά αισθήματα. Από τη μια μεριά δηλαδή, ο αναγνώστης αντιλαμβά- νεται πόσο όμορφη και σπουδαία θα ήταν η Αρετή, ώστε να έλθουν και να την ζητήσουν προξενητάδες από πολύ μακριά, αλλά την ίδια στιγμή κατανοεί ότι ένας τόσο απομακρυσμένος γάμος θα οδηγούσε στη μόνιμη αποκοπή της από την οικογένεια – και κυρίως από τη μάνα της. Η παρέμβαση του Κωνσταντή, ο οποίος αντιτείνει ως επιχείρημα ότι ο ίδιος θα περνά συχνά απoκεί και θα λει- τουργεί ως συνδετικός κρίκος της κόρης με την οικογένειά της, μειώνει την έντα- ση της απομάκρυνσης αλλά δεν αναιρεί συνολικά τις αρνητικές καταστάσεις. Υπάρχουν ακόμα αναφορές στην εκκλησιά του χωριού καθώς και στο νεκρο- ταφείο με τη βαριά ταφόπλακα .  Ο χρόνος Όπως ο χώρος έτσι και ο χρόνος των γεγονότων δεν προσδιορίζεται με σαφήνεια. Στο κείμενο μπορούμε να εντοπίσουμε μερικά μόνο σημεία στα οποία δίνονται κάποιες αχνές χρονικές ενδείξεις, όχι τόσο για λόγους συγκεκριμένης χρονικής τοποθέτησης όσο για την ανάδειξη των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών της πανέμορ- φης Αρετής, που πρέπει να «κρύβεται» από το «κακό μάτι» ή τις επιθετικές ακτίνες

RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=