Νέα Ελληνική Λογοτεχνία Α Λυκείου

[ 46 ] ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ 1η διδακτικη εNOTHTΑ τα φυλα στη λογοτεχνια την εικόνα του Κωνσταντή που χρησιμοποιεί τα ουράνια φυσικά στοιχεία για το ταξίδι του ( λυρική εικόνα ): Κάνει το σύγνεφο άλογο και τ’ άστρο χαλινάρι, / και το φεγγάρι συντροφιά και πάει να της τη φέρει. αλλά και η εξωπραγματική εικόνα της επανόδου του νεκρού στον επάνω κόσμο: η γης αναταράχτηκε κι ο Κωνσταντής εβγήκε. • Για ακόμα μεγαλύτερη αμεσότητα ο λαϊκός ποιητής χρησιμοποιεί αρκετά τον δραματικό ενεστώτα χαρίζοντας στην αφήγηση των γεγονότων δραματικό- τητα, παραστατικότητα και ζωντάνια. Αξιοπρόσεκτη είναι μάλιστα η εκτετα- μένη χρήση δραματικού ενεστώτα στην προτελευταία ενότητα (στ. 66-81): προφτάνουν, χτυπά, ακούει, βροντά, βοΐζει, κινάει, πάει, βλέπει, βλέπει, βλέπει, βρίσκει, χτυπά, τρίζουν. • Η σύνδεση των προτάσεων είναι παρατακτική . Ο σύνδεσμος και , ο συχνότε- ρος στην παρατακτική σύνδεση, κυριαρχεί σε απόλυτο βαθμό. * «Η παράταξη είναι ο απλούστερος τρόπος σύνταξης και εμφανίζεται πριν από την υπόταξη […] την βρίσκουμε σε όλες τις μορφές λόγου, ακόμα και αυτές που έχουν ρητορικούς ή αισθητικούς στόχους. Η παράταξη των στοιχείων μπορεί να γίνεται με απόλυτη απουσία συνδέσμων, με απλή σύντομη παύση (που αναπαριστά το κόμμα στον γραπτό λόγο) μεταξύ των μερών (ασύνδετο σχήμα), ή με την παρουσία κάποιων συνδέσμων/ συνδετικών επιρρημάτων/ μορίων, που χρωματίζουν σημασιολογικά τη σχέση μεταξύ των με- ρών, αλλά χωρίς να δημιουργούν συντακτικές εξαρτήσεις (παρατακτική σύνδεση με συμπλεκτικούς, διαχωριστικούς, αντιθετικούς, συμπερασματικούς συνδέσμους και τον αιτιολογικό γάρ). Έτσι, π.χ. στη φράση « μελέτησε πολύ και πέρασε τις εξετάσεις » ο συμπλεκτικός σύνδε- σμος «και» υποδηλώνει χρονική ακολουθία ή αιτιακή σχέση, χωρίς όμως αυτό να θραύει τη συντακτική αυτοδυναμία των δύο ρημάτων ». * * Βλ. Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα :http://www.greek-language.gr/greekLang/ancient_greek/ tools/composition/page_054.html

RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=