Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ' Λυκείου II

ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ NEOEΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ NΕΟΕΛΛΗΝΙΚΉ ΓΛΏΣΣΑ ΚΑΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΊΑ | Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ 19 I Aπάντηση Το ερώτημα στο τέλος της δεύτερης παραγράφου είναι σαφώς ειρωνικό. Αναιρεί την όποια αποτελεσματικότητα των πορισμάτων της έρευνας, με την ανεδαφική αναλογία του τεμαχισμένου σε δέκα κομμάτια ανθρώπου, εκ των οποίων τα εφτά αντιστοιχούν στην προσωπικότητά του και τα τρία στην κομματική του προέλευση. Τα τέσσερα ερωτήματα της τρίτης παραγράφου στοχεύουν στον προβληματισμό του αναγνώστη και στην ενδυνάμωση της επιχειρηματολογίας του αρθρογράφου. Ανοίγοντας έναν νοερό διάλογο με τον δέκτη επιδιώκει να αποκαλύψει την τακτική των δημοσκοπήσεων, οι οποίες, προκειμένου να υπηρετήσουν συγκεκριμένες σκοπι- μότητες, ταυτίζουν την προσωπικότητα του υποψήφιου πολιτικού με την εικόνα του. Παράλληλα, όλα τα ερωτήματα προσδίδουν ζωντάνια, δραματικότητα, προ- φορικότητα στον λόγο και δημιουργούν ένα κλίμα οικειότητας ανάμεσα στον συντάκτη και τον αναγνώστη. Ερώτημα 3ο Με ποιον βαθμό βεβαιότητας διατυπώνει το συμπέρασμά του ο Παντελής Μπουκά- λας στην κατακλείδα φράση του άρθρου του; Με ποιον τρόπο εκφράζεται; Aπάντηση Η στάση (τροπικότητα) του γράφοντος απέναντι στο περιεχόμενο των λόγων του εκφράζεται εδώ με: • την οριστική ενεστώτα (απόλυτη βεβαιότητα για ένα επαναλαμβανόμενο γεγονός) • τη χρήση του τροπικού επιρρήματος «ακριβώς». (Βλ. Α. Γεωργιάδου, Κ. Δεμερτζή, Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία Γ΄ Λυ- κείου, τόμ. Ι, Μεταίχμιο, 2019, Θεωρητικό μέρος: Εγκλίσεις και τροπικότητες και Χρόνος και Ρηματικός Τρόπος / Όψη / Ποιόν ενέργειας, σελ. 84.) Εναλλακτικά Με ποιους τρόπους επιτυγχάνεται η συνοχή στην 1η παράγραφο του Κειμένου Ι; Aπάντηση Η συνοχή στα επιχειρηματολογικά κείμενα επιτυγχάνεται με λογικούς δείκτες (με δι- αρθρωτικές λέξεις και φράσεις, με αντωνυμίες, με παράλειψη μιας λέξης ή φράσης, με αντικατάσταση κάποιου κειμενικού στοιχείου από άλλο, με συνώνυμα, αντώνυμα

RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=