Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ' Λυκείου II
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ NEOEΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ 18 NΕΟΕΛΛΗΝΙΚΉ ΓΛΏΣΣΑ ΚΑΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΊΑ | Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ I Ενδεικτική απάντηση: Βασικό γνώρισμα του αινιγματικού αυτού έργου είναι το στοιχείο της έκπληξης. Ο σουρεαλιστής Μαγκρίτ συνυφαίνει σε αυτή την «ομιλούσα εικόνα» ανόμοια πράγματα, ο συνδυασμός των οποίων ξενίζει την όραση του θεατή / αναγνώστη. Φέρνοντάς τον σε επαφή με μια αντιφατική πλάνη –καθώς το ίδιο το αντικείμενο αρνείται την ύπαρξη και τη σημασία του– ανοίγει μαζί του μια συζήτηση πάνω στις πολλαπλές οπτικές της πραγματικότητας, υπονοώντας πως τίποτα δεν είναι όπως φαίνεται. Οι εικόνες τελικά μας προδίδουν. Κι αυτό ακριβώς αναπαριστά η ζωγρα- φιά του Μαγκρίτ: τη διάσταση ανάμεσα στην εικόνα και την πραγματικότητα, ανά- μεσα σε αυτό που φαίνεται και σε αυτό που πραγματικά είναι. Ερώτημα 2ο Να αξιολογήσετε τον τίτλο του Κειμένου Ι σε σχέση με το περιεχόμενό του. Aπάντηση Παρατηρούμε ότι ο τίτλος παραπέμπει στη φράση του Ιησού προς τους Γραμματείς και Φαρισαίους * , που με την υποκρισία τους καταπιάνονταν να στραγγίσουν ένα κουνούπι αλλά στο μεταξύ κατάπιναν ολόκληρη καμήλα. Πρόκειται για μεταφορά και λέγεται με το ίδιο νόημα για όσους επιμένουν σ’ ένα ασήμαντο ζήτημα, το ανα- λύουν με σχολαστικότητα και αγνοούν (συνειδητά) αυτό που πράγματι είναι σημα- ντικό. Είναι ένας εύστοχος και ιδιαίτερα πυκνός τίτλος. Αξιοποιώντας το πρώτο σκέλος της παροιμιώδους φράσης ο συντάκτης δηλώνει την κατευθυντήρια ιδέα του άρ- θρου του και προσδίδει ειρωνικό ύφος στο κείμενο, με στόχο να προσελκύσει το ενδιαφέρον του αναγνωστικού κοινού, για να αποκαλύψει την υποκρισία των δημοσκοπήσεων, οι οποίες στέκονται στο «θεαθήναι» και λειτουργούν παραπλα- νητικά, προβάλλοντας και σχολιάζοντας με επιστημονικοφανή εμβρίθεια θέματα επουσιώδη. Εναλλακτικά Ποιος είναι ο ρόλος των ερωτήσεων στη δεύτερη και τρίτη παράγραφο του Κειμένου Ι; Πώς υπηρετούν τον σκοπό του συγγραφέα; * «Ο ἱ διυλίζοντες τ ὸ ν κώνωπα, τ ὴ ν δ ὲ κάμηλον καταπίνοντες»: Η φράση αναφέρεται στο κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο (23, 2-32).
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=