Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ' Λυκείου II

ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ NEOEΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ NΕΟΕΛΛΗΝΙΚΉ ΓΛΏΣΣΑ ΚΑΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΊΑ | Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ 17 I γράψουμε πάνω στα εφτά «προσωπικότητα» και πάνω στα υπόλοιπα «κομ- ματική προέλευση»; • Είναι δηλαδή εντελώς διαφορετικός ο άνθρωπος-πολίτης από τον άνθρω- πο-πρόσωπο; • Η απάντηση, εδώ, σε μία μόνο περίπτωση είναι καταφατική: αν ως προσωπι- κότητα εννοήσουμε την εικόνα, το φαίνεσθαι. Κι αυτό ακριβώς συμβαίνει σε διυλίσεις και «αναλύσεις» αυτού του (τηλεοπτικού) τύπου. Είναι φανερό ότι ο αρθρογράφος στηλιτεύει τα «γελοία» και παραπλανητικά ερωτήματα και έμμεσα ελέγχει την αξιοπιστία των δημοσκοπήσεων. Για να στηρί- ξει τη θέση του, καταθέτει τις ενστάσεις του για: • τις φλύαρες, ανούσιες, σχολαστικές και επιστημονικοφανείς τηλεοπτικές συζητήσεις, • τον τρόπο διατύπωσης των ερωτημάτων των δημοσκοπήσεων που θέτουν τον πολίτη μπροστά σε «προκατασκευασμένα» διλήμματα, • τα κενά περιεχομένου ποσοστά που «κόβουν σε φέτες» τον άνθρωπο, • την ταύτιση της προσωπικότητας του ανθρώπου με την εικόνα του. Εναλλακτικά Πώς ερμηνεύετε τη λεζάντα στον πίνακα με την πίπα: «Αυτό δεν είναι μια πίπα» (Κείμενο ΙΙ); Γιατί, κατά τη γνώμη σας, ο ζωγράφος αντιστρέφει την εικόνα που βλέ- πει ο θεατής / αναγνώστης; Να λάβετε υπόψη στην απάντησή σας και τον τίτλο του έργου «Η προδοσία των εικόνων». Aπάντηση Πριν απαντήσετε: Να παρατηρήσετε προσεκτικά τον πίνακα. Να προσπαθήσετε να δείτε το προφανές με άλλα μάτια, με ενδεχομένως άλλη λογική. Να σκεφτείτε λόγους για τους οποίους αυτό που βλέπετε (μια πίπα) μπορεί να μην είναι στην πραγματικότητα μια πίπα. Για παράδειγμα: Μπορείτε ν’ αγγίξετε την πίπα; Ένας καπνιστής θα μπορούσε να τη γεμίσει και να την καπνίσει; Η απάντηση είναι σίγουρα αρνητική. Γιατί; Γιατί αυτό που βλέπουμε δεν είναι το πραγματικό αντικείμενο, είναι η ζωγραφιά του, είναι η εικόνα μιας πίπας, είναι απλώς ένα σύμβολο.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=