Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία (Γ' Λυκείου)

ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ NΕΟΕΛΛΗΝΙΚΉ ΓΛΏΣΣΑ ΚΑΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΊΑ | Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ 163 ΙI Ενδεικτικά: Καθώς «τρώει» στο κυριακάτικο τραπέζι ανόρεχτα τις μπάμιες του, ο ήρωας οικτίρει τον εαυτό του για όλη την ένταση που βιώνει από τη σχέση των γονιών του και την έλλειψη στοργής απέναντί του, επιθυμώντας βαθιά μέσα του να αποδράσει. Β. Κατανόηση – Ερμηνεία – Αξιολόγηση – Κατασκευή 1. Ποια στοιχεία μας δίνει το κείμενο για τον ήρωα; Του αρέσουν οι μπάμιες; Γιατί; Aπάντηση Μετά από προσεκτική ανάγνωση του κειμένου, μπορούμε να αντλήσουμε τις παρακάτω πληροφορίες για τον ήρωα: • Είναι στην εφηβεία (αναφέρει στις σκέψεις του ως παρελθόν τα δώδεκα χρόνια του: σπυ­ ριά, πολλά πολλά σπυριά, όπως εκείνα που στα δώδεκα του αυλάκωναν το πρόσωπο ). • Η οικογένειά του είναι τουλάχιστον τετραμελής, όπως φαίνεται από την αναφορά στα «παιδιά» ( σαν τη γκριμάτσα της συνάθροισης γύρω από το τραπέζι. Σκυθρωποί, μαλω­ μένοι ή έτοιμοι να μαλώσουν σε λίγο, μάνα πατέρας παιδιά ) . • Η σχέση μητέρας – πατέρα είναι σε συνεχή τριβή και ένταση, όπως δείχνει η σκυθρω- πότητα όλων στο κυριακάτικο τραπέζι (Σκυθρωποί, μαλωμένοι ή έτοιμοι να μαλώσουν σε λίγο, μάνα πατέρας παιδιά.) . • Ο ήρωας βιώνει πολύ τραυματικά τους καβγάδες μεταξύ των γονέων του, γι’ αυτό και κλείνεται στον εαυτό του ( τι διάβολος τον πιάνει κάθε μέρα και δεν μιλάει κι όλο θυμώ­ νει και κλειδώνεται ). • Νιώθει μέσα του θυμό που καταλήγει σε αυτολύπηση για την αρρωστημένη ατμό- σφαιρα στην οικογένειά του ( Μπάμιες, κουμπωμένος καρπός του θυμού που δεν ωρι­ μάζει μα σαπίζει σε μαλακή γλοιώδη αυτολύπηση ). Από τα παραπάνω αναδεικνύεται η πληγωμένη εφηβεία του ήρωα λόγω της έντασης που υπάρχει στις σχέσεις των γονέων του. Όσο περισσότερο βιώνει τις συγκρούσεις τους τόσο κλείνεται στον εαυτό του και στον θυμό του, που καταλήγει σε αυτοοικτιρμό γιατί ζει μέσα σε αυτό το κλίμα. Ως προς το αν του αρέσουν οι μπάμιες, λέει με σαφήνεια ο αφηγητής: Δεν του αρέσανε ποτέ. Σκαλίζει το πιάτο… Σκαλίζει αμίλητος τις μπάμιες. Μόνο που φαίνεται να μην του αρέ- σουν γιατί –ίσως ταυτόχρονα– μεταθέτει σ’ αυτές την κακή διάθεση που του δημιουργεί η τεταμένη ατμόσφαιρα που κυριαρχεί στην οικογένεια κατά τη διάρκεια του κυριακάτικου φαγητού. 2. Πώς διαγράφεται η σχέση μεταξύ των γονέων του παιδιού στο κείμενο; Ποια είναι η μικρή τους ιστορία: να αναφέρετε τις νύξεις που υπάρχουν σε σχέση με το παρελθόν και το σημείο τριβής με αναφορά και σε συγκεκριμένα χωρία.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=