Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία (Γ' Λυκείου)
ΘΕΩΡΗΤΙΚΌ ΜΕΡΟΣ NEOEΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ NΕΟΕΛΛΗΝΙΚΉ ΓΛΏΣΣΑ ΚΑΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΊΑ | Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ 21 I • Προσπαθούμε τέλος να ερμηνεύσουμε την πρόθεση του δημιουργού του έργου: | Ποιος ήταν ο στόχος του. | Σε ποιους νομίζουμε ότι απευθύνεται. | Ποιος μπορεί να του ανέθεσε τη δημιουργία του έργου (φωτογραφία, αφίσα κτλ.). | Ποια σκοπιμότητα μπορεί να εξυπηρετεί. | Πώς νομίζουμε ότι περιμένει ο δημιουργός να αντιδράσει το κοινό. Μια ιδιαίτερη περίπτωση αποτελούν οι στατιστικοί πίνακες , τα διαγράμματα , τα γραφήματα κτλ., τα οποία παρουσιάζουν μια ποσοτική (κυρίως) ανάλυση δεδομένων. Τα βήματα που περιγράφονται στη συνέχεια μπορούν να μας βοηθήσουν στην ανάγνω- σή τους: • Διαβάζουμε τα δεδομένα : εντοπίζουμε τις αριθμητικές πληροφορίες που δίνονται στον πίνακα με βάση το γράφημα. • Συσχετίζουμε τα δεδομένα: προσπαθούμε να συνδέσουμε τους αριθμούς με τα κατασκευαστικά στοιχεία του γραφήματος, π.χ. συγκρίνουμε δύο ή περισσότερα σημεία (δηλαδή ψηλότερο, χαμηλότερο), παρατηρούμε την τάση των δεδομένων όπως αυτή απεικονίζεται στο γράφημα κ.ά. • Επεκτείνουμε τα δεδομένα: εκτιμούμε και συμπεραίνουμε. • Ελέγχουμε, τέλος, αν το κείμενο μας δίνει πληροφορίες για τον φορέα διενέργειας της έρευνας, τον χρόνο διεξαγωγής της και τα δημογραφικά χαρακτηριστικά του δείγματος της έρευνας, στοιχεία απαραίτητα για την αξιοπιστία της έρευνας. Οι στατιστικοί πίνακες μπορούν να εξεταστούν συγκριτικά με μονοτροπικά κείμενα και να προσφέρουν κάποιες πληροφορίες για το φαινόμενο ή την έννοια για την οποία γίνεται λόγος, φωτίζοντας κάποιες πτυχές της. Μπορούν όμως να λειτουργήσουν και αυτόνομα, οπότε σ’ αυτή την περίπτωση οι μαθητές/τριες θα κληθούν να αναπτύξουν σε παράγραφο τι παρατηρούν στον πίνακα/διάγραμμα/γράφημα και να συνθέσουν τις εκτιμήσεις τους σε παράγραφο. Ενδεικτικές ερωτήσεις σχετικές με τα γραφήματα: • Να αποδώσετε σε μια παράγραφο τις πληροφορίες που δίνονται στο γράφημα. • Ποιο συμπέρασμα προκύπτει από τον συσχετισμό των δεδομένων στο Κείμενο 2 (γράφημα); Ποιες ομοιότητες και ποιες διαφορές παρατηρείτε στα συμπεράσματα στα οποία καταλήγει ο συντάκτης του Κειμένου 1 (άρθρο); • Ποιος είναι ο φορέας που διενεργεί την έρευνα; Ποιος είναι ο σκοπός της; Σε ποιο κοινό απευθύνεται; • Για ποιο λόγο, κατά τη γνώμη σας, επιλέχτηκε η συγκεκριμένη μορφή (διάγραμμα πίτας ή ραβδόγραμμα κτλ.) για την παρουσίαση των πληροφοριών; • Σε εφημερίδα του 2010 ένα άρθρο, με βάση το γράφημα που ακολουθεί, κατέληγε στο συμπέρασμα ότι... Συμφωνείτε με αυτό; Να δικαιολογήσετε την άποψή σας.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=