Νεοελληνική Γλώσσα (Γ' Γυμνασίου - Νέα συμπληρωμένη έκδοση σύμφωνα με τις Οδηγίες διδασκαλίας)

N E O E Λ Λ Η Ν Ι Κ Η Γ Λ Ω Σ Σ Α Γ΄ Γυμνασίου 1 3 AΠΑΝΤΉΣΕΙΣ ΣΤΙΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΤΟΥ ΣΧΟΛΙΚΟΎ ΒΙΒΛΊΟΥ l Κάποιοι αντιθετικοί και κάποιοι συμπερασματικοί σύνδεσμοι χρησιμοποιούνται και ως υποτακτικοί (ενώ, αν και, μολονότι, ώστε). Σε αυτή την περίπτωση προηγείται ένα κόμμα, ενώ όταν λειτουργούν ως παρατακτικοί προηγείται τελεία ή άνω τελεία, π.χ. Ήρθες τελικά. Ώστε το αποφάσισες : παρατακτική σύνδεση πε­ ριόδων, Μιλούσε τόσο σιγά, ώστε δεν τον άκουγε κανένας. : υπο­ τακτική σύνδεση προτάσεων. l Στη σύνδεση με συμπλεκτικούς και διαχωριστικούς συνδέ­ σμους δε βάζουμε κόμμα , π.χ. Δεν ξέρω αν θα διαβάσω ή θα παίξω . l Χωρίζονται με κόμμα προτάσεις που συνδέονται με αντιθετι- κούς συνδέσμους, π.χ. Προσπάθησε να τον πείσει, αλλά εκείνος δεν άκουγε κανέναν . Το κόμμα πριν από το και Κόμμα πριν από το και μπαίνει: α. όταν ανάμεσα στις προτάσεις που συνδέονται παρεμβάλλεται μια δευτερεύουσα πρόταση, π.χ. Ταξίδεψα στο Παρίσι, για να δω τον αδελφό μου, και μετά πήγα με το τρένο στο Λονδίνο . β. όταν διευκολύνει την ανάγνωση ή την κατανόηση του κειμένου, π.χ. Προσπάθησε πολύ, και λίγο τον ενδιέφερε τι θα πουν οι άλλοι . 2. Η υπόταξη συνδέει προτάσεις που δεν είναι ισότιμες. Η δευτερεύουσα πρόταση δεν εκφράζει ένα αυτόνομο και αυτοτελές νόημα, αλλά εξαρ­ τάται από την κύρια πρόταση, π.χ. Φαίνεται / ότι θα χιονίσει ή από άλλη δευτερεύουσα, π.χ. Ξέρω / πόσο ενδιαφέρεσαι / να πετύχεις στις εξετά- σεις , της οποίας αποτελεί συμπλήρωμα ή συνδέεται μαζί της με κάποια εσωτερική λογική σχέση (χρόνο, σκοπό, αιτία κτλ.).

RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=