Νεοελληνική Γλώσσα (Γ' Γυμνασίου - Νέα συμπληρωμένη έκδοση σύμφωνα με τις Οδηγίες διδασκαλίας)

N E O E Λ Λ Η Ν Ι Κ Η Γ Λ Ω Σ Σ Α Γ΄ Γυμνασίου 7 9 AΠΑΝΤΉΣΕΙΣ ΣΤΙΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΤΟΥ ΤΕΤΡΑΔΙΟΥ ΕΡΓΑΣΙΩΝ ΥΜΠΛΗΡΩΜ ΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ Συχνά, στα ταξίδια του από τις ακτές της Σκυθίας μέχρι το Άντεν, συναντούσε πού και πού το γνωστό χαμόγελο ενός Έλληνα πατριώτη ή κάποιο ξένο που να μπορεί να μιλήσει μαζί του ελληνικά. Σ’ εκείνα τα μακρινά, σε απόμερους τόπους ταξίδια, έμαθε πως ανήκε κι αυτός σε μιαν αφανή ελληνική αυτοκρατορία που εκτεινόταν από το Κίεβο και το Βατούμ μέχρι το Πορτ Σάιντ, στην Αυτοκρατορία της Διασποράς, μαζί με τους θορυβώδεις Έλληνες της Δοβρουτσάς, τους καλλιεργημένους πατριώ- τες του Βουκουρεστίου, τους ρωσοποιημένους Έλληνες του Βόλγα και τους Έλληνες της Ιταλικής Δωδεκανήσου, τους πονηρούς ομογενείς της Συρίας και τους περιφρο- νητικούς μεγαλέμπορους της Αλεξάνδρειας, που είχαν μούτρα σαν χαλβά. Στην πραγματικότητα δεν είχαν τίποτα κοινό όλοι αυτοί οι διασκορπισμένοι Έλληνες του απομονωμένου βασιλείου. Δε μιλούσαν τη γλώσσα του Oμήρου, αντίθετα μιλού- σαν διάφορες γλώσσες, ιταλικά, γαλλικά, αγγλικά, ρωσικά, αράπικα, όποια γλώσ- σα χρησιμοποιούσαν στο εμπόριο που κάνανε. Δεν είχαν ορκιστεί υπακοή στον βασιλιά της Ελλάδας και το μικρό του βασίλειο στον πάτο της Bαλκανικής χερσονή- σου. Αντίθετα, προσπαθούσαν ν’ αποφύγουν τους πράκτορες του κρατιδίου και δεν πλήρωναν φόρους. Δε σύχναζαν στις ευρωπαϊκές ιαματικές πηγές, που ήταν της μόδας για να κλαφτούν, να συνωμοτήσουν για την εθνική απελευθέρωση των υπό- δουλων Ελλήνων. Είχαν διαβατήρια διάφορων εθνικοτήτων και είχαν ειδικευτεί στην αργυραμοιβία. Αν όμως υπήρχε κάτι που ένωνε συναισθηματικά, ιδεολογικά και εθνικά τα μέλη της Διασποράς, αυτά ήταν η μνήμη της Αγια-Σοφιάς, του Μητροπολιτικού Ναού, έργο του αυτοκράτορα Ιουστινιανού, που ζήτησε μ’ αυτό να θαμπώσει τους εχθρούς της αυτοκρατορίας, και που έστεκε ακόμη εκεί ψηλά, μέσα στους εφτά λόφους, με μια προκλητική ιστορική καρτερία ακτινοβολώντας ελπίδα και πίστη. [ Ρίτσαρντ Ράινχαρντ, Οι στάχτες της Σμύρνης μτφρ. Σπύρος Θεοδωρόπουλος, εκδ. Νέα Σύνορα - Α.Α. Λιβάνη 1992 ] 1 Να βρείτε στο κείμενο από ένα παράδειγμα για κάθε είδος σύνδεσης (υπο­ τακτική, παρατακτική, ασύνδετο σχήμα). 2 Δε μιλούσαν τη γλώσσα του Ομήρου, αντίθετα μιλούσαν διάφορες γλώσ- σες, ιταλικά, γαλλικά, αγγλικά, ρωσικά, αράπικα, όποια γλώσσα χρησιμο- ποιούσαν στο εμπόριο που κάνανε : Να χωρίσετε το απόσπασμα σε προτά

RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=