Νεοελληνική Γλώσσα (Γ' Γυμνασίου - Νέα συμπληρωμένη έκδοση σύμφωνα με τις Οδηγίες διδασκαλίας)
N E O E Λ Λ Η Ν Ι Κ Η Γ Λ Ω Σ Σ Α Γ΄ Γυμνασίου 7 0 ENOTHTA Η Ελλάδα στον κόσμο 1 η l Η παρουσίαση του μαθητή έγινε με σαφήνεια, αλλά συνοδεύτηκε και από κινήσεις των χεριών, οι οποίες ήταν απαραίτητες για την κατανόηση των κανόνων από τους συμμαθητές του. l Στον γραπτό λόγο χρησιμοποιείται υποτακτική σύνταξη που αντικαταστά θηκε στον προφορικό από την παρατακτική έτσι: S αφθονούν οι κύριες προτάσεις ( Ο «γκαζοτενεκές» παίζεται με 5-6 παί- κτες. / Ο ένας από αυτούς ονομάζεται φύλακας / και έχει μια μεγάλη μπάλα / και οι άλλοι έχουν μικρότερες μπάλες / και έχουν στόχο τον τενεκέ. ), S οι δευτερεύουσες προτάσεις που δηλώνουν υπόθεση έγιναν ευθείες ερωτηματικές προτάσεις ( Αστοχεί; Χτυπάει τον τενεκέ; ), S χρησιμοποιούνται πολλά τοπικά επιρρήματα ( εκεί, δίπλα, απέναντι κ.ά. ). 5. Σκλαβάκια Αφού χωριστούν οι παίκτες σε δύο ομάδες, χαράζουν μία γραμμή μπροστά τους, σχηματίζοντας έτσι μια διαχωριστική ζώνη ανάμεσά τους. Στόχος του παιχνιδιού είναι να «σκλαβώσει» η μία ομάδα την αντίπαλή της. Γι’ αυτό προχωρά ένας παί- κτης μπροστά από την ομάδα του και προκαλεί τους απέναντι να τον κυνηγήσουν. Όταν βγαίνει από την απέναντι ομάδα κάποιος για να τον κυνηγήσει, τρέχει κάποιο άλλο παιδί από την ομάδα του για να τον προστατέψει και, αν μπορέσει, να πιάσει «σκλάβο» τον αντίπαλο. Φυσικά, και οι παίκτες της άλλης ομάδας τρέχουν να προστατέψουν τον παίκτη τους. Όποιος παίκτης βγαίνει αργότερα έχει το πλεονέ- κτημα απέναντι σ’ αυτούς που προηγήθηκαν, γιατί μπορεί να τους «σκλαβώσει». Αν κάποιος επιστρέψει στη γραμμή της ομάδας του, μπορεί να ανανεώσει τη δύ- ναμή του, κερδίζοντας το πλεονέκτημα απέναντι στους αντιπάλους του. Όταν κά- ποιος πιαστεί «σκλάβος», τον βάζουν οι αντίπαλοι στη γραμμή, μπροστά από την περιοχή τους. Στόχος της ομάδας του είναι να τον ελευθερώσει ακουμπώντας τον, χωρίς όμως να πιαστούν οι ίδιοι. Όποια ομάδα πιάσει όλους τους αντιπάλους «σκλάβους» είναι η νικήτρια. [ Νίκος Φράγκος (μαθητής), περ. Όψεις (5ο Γυμνάσιο Περιστερίου), τεύχ. 7, Δεκέμβρης 2004 (διασκευή) ] l Η σύνδεση των προτάσεων στο παραπάνω κείμενο είναι κυρίως υποτα κτική, γιατί είναι γραπτό κείμενο με προσεγμένο λόγο και σωστή σύνταξη.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=