Νεοελληνική Γλώσσα (Γ' Γυμνασίου - Νέα συμπληρωμένη έκδοση σύμφωνα με τις Οδηγίες διδασκαλίας)

N E O E Λ Λ Η Ν Ι Κ Η Γ Λ Ω Σ Σ Α Γ΄ Γυμνασίου 5 9 AΠΑΝΤΉΣΕΙΣ ΣΤΙΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΤΟΥ ΤΕΤΡΑΔΙΟΥ ΕΡΓΑΣΙΩΝ Απαντήσεις στις ασκήσεις του Τετραδίου εργασιών Παρατακτική και υποτακτική σύνδεση των προτάσεων – Σύνθεση ερευνητικών εργασιών – Η επιλογή της λέξης ΚΕΙΜΕΝO 1 [Το οικοπεδάκι του Θεού] 1. Το κείμενο απευθύνεται σε μικρότερα παιδιά και μοιάζει με παραμύθι. Το ύφος είναι οικείο, απλοϊκό, άμεσο. l Τα στοιχεία που αιτιολογούν την άποψη αυτή είναι τα εξής: Ο χρόνος δεν είναι συγκεκριμένος ( Την εποχή που ...) και το θέμα της ιστορίας δεν είναι πραγματικό ή αληθοφανές ( ο Θεός μοίραζε τη γη στους ανθρώπους ). Η συνομιλία του Θεού με τους ανθρώπους έχει μια αμεσότητα, όπως αυτή που συναντά κανείς στα παραμύθια ή στις ιστορίες της Παλαιάς Διαθήκης. ( Έχω κρατήσει κι εγώ ένα οικοπεδάκι, για να περάσω τα γηρατειά μου .) Η περιγραφή του τοπίου ( σύμπλεγμα από δαντέλες κεντημένο πάνω σε γα- λάζιο ύφασμα = νησιωτική Ελλάδα / τρία ακρωτήρια, που μοιάζουν με τα τρία δάχτυλα ενός γίγαντα = Χαλκιδική) καθώς και ο εντοπισμός των νη­ σιών ( ιππόκαμπος = Εύβοια) και των συγκεκριμένων τόπων ( καταπράσινος λόφος μ΄ ένα εκκλησάκι στην κορφή του = Λυκαβηττός / γυμνός τεράστιος βράχος... ένα μνημείο... στην κορφή του.. κλουβί από μάρμαρο = Ακρόπο­ λη – Παρθενώνας) γίνεται με παρομοιώσεις και παραπομπές στον απλοϊ­ κό κόσμο των παιδιών. 2. Υπάρχει μια χώρα φτωχή και βασανισμένη –ονόματα δε λέμε– τόσο όμορφη όμως, που το καταλαβαίνει κανείς από την παρακάτω ιστορία: Tην εποχή, λέει, που ο Θεός μοίραζε τη γη στους ανθρώπους μερικοί απουσίαζαν. Διασκέδαζαν ή αδιαφόρησαν. Μόλις όμως τέλειωσε η μοι­ ρασιά κι έμειναν χωρίς γη, πήγαν να παραπονεθούν στον Θεό. Εκείνος τους δέχτηκε αυστηρά: «Όταν μοίραζα τη γη στους ανθρώπους, εσείς χαζεύατε. Ποιος σας φταίει; Τώρα λοιπόν είναι αργά. Δεν έχω άλλη γη». Αυτοί δικαιολογήθηκαν ζητώντας συγγνώμη, παρακάλεσαν, έκλα­ ψαν, ώσπου με τα πολλά ο Θεός τούς λυπήθηκε και τους λέει:

RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=