Νεοελληνική Γλώσσα (Γ' Γυμνασίου - Νέα συμπληρωμένη έκδοση σύμφωνα με τις Οδηγίες διδασκαλίας)

N E O E Λ Λ Η Ν Ι Κ Η Γ Λ Ω Σ Σ Α Γ΄ Γυμνασίου 2 9 AΠΑΝΤΉΣΕΙΣ ΣΤΙΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΤΟΥ ΣΧΟΛΙΚΟΎ ΒΙΒΛΊΟΥ 2. S Έχεις καμιά καλύτερη ιδέα; Πες την. (Κοιτάζοντας το συνομιλητή έντονα στα μάτια) S Σου ’λεγα να προσέχεις, δε μ’ άκουσες. (Κουνώντας το χέρι πάνω κάτω σαν να μαλώνετε τον συνομιλητή) S Συγγνώμη, σ’ αναστάτωσα . (Με λυπημένο ύφος και τα χέρια ενωμένα με τις παλάμες κάτω από το σαγόνι) S Πήρες καινούριο κινητό έμαθα. (Σηκώνοντας τα φρύδια με έκπληξη) S Ξέρω, βαρέθηκες και θες να τα παρατήσεις. (Κουνώντας το κεφάλι πάνω κάτω συγκαταβατικά) S Κάτσε, πιες έναν καφέ μαζί μας. (Δείχνοντας την καρέκλα απέναντί σας) 3. Συνδετικές λέξεις υπάρχουν σε δύο προτάσεις: S Σου ’λεγα να προσέχεις, δε μ’ άκουσες. S Ξέρω, βαρέθηκες και θες να τα παρατήσεις. 4. S Έχεις καμιά καλύτερη ιδέα; / Πες την. (H πρώτη αποτελεί προϋπόθεση της δεύτερης: Εάν έχεις καμιά καλύτερη ιδέα, / πες την.) S Σου ’λεγα / να προσέχεις, / δε μ’ άκουσες. (Συμπλήρωμα πρότασης, ως αντικείμενο του ρήματος ’λεγα / αντίθεση: Σου ’λεγα / να προσέχεις, / αλλά δε μ’ άκουσες.) S Συγγνώμη, σ’ αναστάτωσα. (Αιτιολόγηση: Σου ζητώ συγγνώμη, / επει­ δή σ’ αναστάτωσα.) S Πήρες καινούριο κινητό / έμαθα. (Συμπλήρωμα πρότασης, ως αντικεί­ μενο του ρήματος έμαθα : Έμαθα / ότι πήρες καινούριο κινητό.) S Ξέρω, / βαρέθηκες / και θες / να τα παρατήσεις. (Συμπλήρωμα πρότα­ σης, ως αντικείμενο του ρήματος ξέρω / συμπλήρωμα πρότασης, ως αντικείμενο του ρήματος θες : Ξέρω / ότι βαρέθηκες / και θες / να τα παρατήσεις.) S Κάτσε / πιες έναν καφέ μαζί μας . (Η δεύτερη δηλώνει τον σκοπό για τον οποίο γίνεται η πρώτη: Κάτσε / να πιεις έναν καφέ μαζί μας.) 5. Τις σχέσεις αυτών των προτάσεων τις καταλαβαίνουμε περισσότερο με τη μεγαλόφωνη ανάγνωση, γιατί είναι προτάσεις οι οποίες ανήκουν στον προφορικό λόγο.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=