Νεοελληνική Γλώσσα (Γ' Γυμνασίου - Νέα συμπληρωμένη έκδοση σύμφωνα με τις Οδηγίες διδασκαλίας)
N E O E Λ Λ Η Ν Ι Κ Η Γ Λ Ω Σ Σ Α Γ΄ Γυμνασίου 2 9 AΠΑΝΤΉΣΕΙΣ ΣΤΙΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΤΟΥ ΣΧΟΛΙΚΟΎ ΒΙΒΛΊΟΥ 2. S Έχεις καμιά καλύτερη ιδέα; Πες την. (Κοιτάζοντας το συνομιλητή έντονα στα μάτια) S Σου ’λεγα να προσέχεις, δε μ’ άκουσες. (Κουνώντας το χέρι πάνω κάτω σαν να μαλώνετε τον συνομιλητή) S Συγγνώμη, σ’ αναστάτωσα . (Με λυπημένο ύφος και τα χέρια ενωμένα με τις παλάμες κάτω από το σαγόνι) S Πήρες καινούριο κινητό έμαθα. (Σηκώνοντας τα φρύδια με έκπληξη) S Ξέρω, βαρέθηκες και θες να τα παρατήσεις. (Κουνώντας το κεφάλι πάνω κάτω συγκαταβατικά) S Κάτσε, πιες έναν καφέ μαζί μας. (Δείχνοντας την καρέκλα απέναντί σας) 3. Συνδετικές λέξεις υπάρχουν σε δύο προτάσεις: S Σου ’λεγα να προσέχεις, δε μ’ άκουσες. S Ξέρω, βαρέθηκες και θες να τα παρατήσεις. 4. S Έχεις καμιά καλύτερη ιδέα; / Πες την. (H πρώτη αποτελεί προϋπόθεση της δεύτερης: Εάν έχεις καμιά καλύτερη ιδέα, / πες την.) S Σου ’λεγα / να προσέχεις, / δε μ’ άκουσες. (Συμπλήρωμα πρότασης, ως αντικείμενο του ρήματος ’λεγα / αντίθεση: Σου ’λεγα / να προσέχεις, / αλλά δε μ’ άκουσες.) S Συγγνώμη, σ’ αναστάτωσα. (Αιτιολόγηση: Σου ζητώ συγγνώμη, / επει δή σ’ αναστάτωσα.) S Πήρες καινούριο κινητό / έμαθα. (Συμπλήρωμα πρότασης, ως αντικεί μενο του ρήματος έμαθα : Έμαθα / ότι πήρες καινούριο κινητό.) S Ξέρω, / βαρέθηκες / και θες / να τα παρατήσεις. (Συμπλήρωμα πρότα σης, ως αντικείμενο του ρήματος ξέρω / συμπλήρωμα πρότασης, ως αντικείμενο του ρήματος θες : Ξέρω / ότι βαρέθηκες / και θες / να τα παρατήσεις.) S Κάτσε / πιες έναν καφέ μαζί μας . (Η δεύτερη δηλώνει τον σκοπό για τον οποίο γίνεται η πρώτη: Κάτσε / να πιεις έναν καφέ μαζί μας.) 5. Τις σχέσεις αυτών των προτάσεων τις καταλαβαίνουμε περισσότερο με τη μεγαλόφωνη ανάγνωση, γιατί είναι προτάσεις οι οποίες ανήκουν στον προφορικό λόγο.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=