Νεοελληνική Γλώσσα (Γ' Γυμνασίου - Νέα συμπληρωμένη έκδοση σύμφωνα με τις Οδηγίες διδασκαλίας)
N E O E Λ Λ Η Ν Ι Κ Η Γ Λ Ω Σ Σ Α Γ΄ Γυμνασίου 2 8 ENOTHTA Η Ελλάδα στον κόσμο 1 η S Μανόλης Αναγνωστάκης, «Στο παιδί μου», σελ. 222 Σ’ αυτό το ποίημα, στο πρώτο μισό έχουμε παρατακτική σύνδεση, γιατί ο ποιητής θέλει να τονίσει τη συσσώρευση παραμυθιών που άκουγε το παιδί του, και στο δεύτερο μέρος έχουμε κυρίως ασύνδετο σχήμα, γιατί αφορά μια διαδικασία μακροχρόνια και πολύπλοκη. Β3. Οι συνδέσεις των προτάσεων στον προφορικό λόγο Απαντήσεις στις ασκήσεις του σχολικού βιβλίου Aκούω και μιλώ [σελ. 20] 1. Να διαβάσετε τις φράσεις όσο μπορείτε πιο φυσικά, αφού φέρετε στο μυαλό σας την περίσταση επικοινωνίας κατά την οποία ακούγεται κάθε φράση. ΘΕΩΡΙΑ Χαρακτηριστικά του προφορικού λόγου S Χρησιμοποιείται ευρύτατα η παρατακτική σύνταξη και το ασύνδετο σχήμα, ενώ αποφεύγεται η υποτακτική σύνδεση, π.χ. Θα κάτσουμε και θα φάμε (αντί για να φάμε). S Παραλείπονται οι συνδετικές και διαρθρωτικές λέξεις και το ύφος του λόγου είναι άμεσο, γρήγορο, ζωηρό, π.χ. Ήλθε ο Γιώργος. Κάθι- σε μαζί μας. Ήπιε ένα ποτό . S Η προσθήκη συνδετικών λέξεων κάνει το ύφος του λόγου περισσό τερο επίσημο, τυπικό, σαφές αλλά και φλύαρο, π.χ. Εκείνη τη στιγμή ήλθε ο Γιώργος και κάθισε μαζί μας. Όταν πλησίασε ο σερβιτόρος, παρήγγειλε ένα ποτό . S Ο λόγος συνοδεύεται από κινήσεις των χεριών και του σώματος, εκφράσεις του προσώπου, επιτονισμό, που έχουν συχνά σχέση με το περιβάλλον που βρίσκεται αυτός που μιλά και βοηθούν στην κατανόηση του νοήματος, π.χ. Έπιασε φωτιά το σπίτι εκείνο! (και δεί χνει με το χέρι του το συγκεκριμένο σπίτι).
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=