Νεοελληνική Γλώσσα (Γ' Γυμνασίου - Νέα συμπληρωμένη έκδοση σύμφωνα με τις Οδηγίες διδασκαλίας)

N E O E Λ Λ Η Ν Ι Κ Η Γ Λ Ω Σ Σ Α Γ΄ Γυμνασίου 2 6 ENOTHTA Η Ελλάδα στον κόσμο 1 η θεί η χρονική σειρά των ενεργειών του προσώπου. Άλλες, επίσης, προτάσεις με τον κατάλληλο σύνδεσμο δηλώνουν τον σκοπό μιας ενέργειας στο ένα κείμενο, ενώ στο άλλο δηλώνουν το αποτέλεσμα της ίδιας ενέργειας. l Αν, αντίθετα, ένας ομιλητής (ή ένας συγγραφέας) επιλέγει να αποφύγει τη χρήση συνδετικών λέξεων ανάμεσα στις προτάσεις, αυτό μπορεί να σημαίνει: S ότι θέλει να παραθέσει τις προτάσεις του ισότιμες στον λόγο, γιατί το περιεχόμενο και των δύο έχει γι’ αυτόν την ίδια βαρύτητα S ότι θέλει να κάνει τον λόγο του πιο λιτό και πιο άμεσο. Αιτιολόγηση της απουσίας συνδετικών λέξεων [σελ. 18] ΚΕΙΜΕΝΑ 10 ΚΑΙ 11 Το κείμενο 10 είναι ένα ποίημα και το 11 μια διαφήμιση. Στη λογοτεχνία και τη διαφήμιση αποφεύγεται γενικά η υποτακτική σύνδεση, γιατί ο στόχος είναι να κινητοποιήσει ο αναγνώστης τη φαντασία του και να συνδέσει τα νοήματα που λαμβάνει με τον δικό του προσωπικό τρόπο. Aκούω και μιλώ [σελ. 19] 1. Οι προτάσεις στα κείμενα 10 και 11 είναι κύριες. Δε χρησιμοποιούνται συνδετικές λέξεις για να συνδεθούν μεταξύ τους, αλλά χωρίζονται με ση­ μεία στίξης (τελείες, κόμματα). 2. Αν συνδέσουμε τις προτάσεις, π.χ. με τον σύνδεσμο και, το κείμενο 10 θα χάσει τον ποιητικό ρυθμό του και η κάθε πρόταση τη νοηματική αυτονο­ μία της: Αυτά τα δέντρα δε βολεύονται με λιγότερο ουρανό, κι αυτές οι πέτρες δε βολεύονται κάτου απ’ τα ξένα βήματα, κι αυτά τα πρόσωπα δε βολεύονται παρά μόνο στον ήλιο, κι αυτές οι καρδιές δε βολεύονται παρά μόνο στο δίκιο. l Το νόημα του ποιήματος δε θα είναι το ίδιο. Θα περιοριστεί το εύρος του περιεχομένου του και δε θα λειτουργήσει με τον ίδιο τρόπο στην κινητο­ ποίηση της φαντασίας του αναγνώστη.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=