Νεοελληνική Γλώσσα (Γ' Γυμνασίου - Νέα συμπληρωμένη έκδοση σύμφωνα με τις Οδηγίες διδασκαλίας)
N E O E Λ Λ Η Ν Ι Κ Η Γ Λ Ω Σ Σ Α Γ΄ Γυμνασίου 2 3 AΠΑΝΤΉΣΕΙΣ ΣΤΙΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΤΟΥ ΣΧΟΛΙΚΟΎ ΒΙΒΛΊΟΥ Β2. Οι επιλογές στις συνδέσεις των προτάσεων και οι συνέπειές τους στον λόγο ΘΕΩΡΙΑ Επιλογές στις συνδέσεις των προτάσεων S Η παρατακτική σύνδεση ταιριάζει σε κείμενα απλά, ή και απλοϊκά, και στην καθημερινή ομιλία, ενώ η υποτακτική σύνδεση συνδυά ζεται με έναν πιο επεξεργασμένο γλωσσικό κώδικα, αρθρώνει πιο σύνθετο λόγο, συχνά μακροπερίοδο. S Μπορούμε, όμως, να συναντήσουμε πυκνές υποτακτικές συνδέσεις και σε λαϊκές διηγήσεις ή και το αντίθετο, να μην έχουμε δηλαδή υποτακτικές συνδέσεις σε ένα δοκίμιο. S Δεν υπάρχει αναγκαστική σχέση ανάμεσα στο μήκος των περιόδων και το είδος των συνδέσεων. Όταν ο ομιλητής χρησιμοποιεί συνδετική λέξη για τη σύνδεση δύο προτάσεων, αυτή φανερώνει το είδος της σχέσης που έχουν οι προτά σεις στη σκέψη του (χρονική, αιτίας-αποτελέσματος, αντίθεσης, επεξή γησης κτλ.), π.χ. Ήρθα, επειδή με κάλεσες: αιτία. Όταν ο ομιλητής δε χρησιμοποιεί συνδετική λέξη ανάμεσα στις προ τάσεις, αυτό σημαίνει ότι: S Η σχέση των προτάσεων είναι ολοφάνερη και δε χρειάζεται να δη λωθεί με μια λέξη, π.χ. Βρέχει, μην απλώσεις έξω τα ρούχα . S Ο ομιλητής/συγγραφέας προτιμά να αφήσει τον δέκτη να ανακαλύ ψει τη σχέση ή να δώσει μια δική του σχέση, π.χ. Δούλεψα πολύ. Κουράστηκα : Επειδή δούλεψα πολύ, κουράστηκα ή Δούλεψα πολύ, αλλά κουράστηκα. S Δε γνωρίζει τη σχέση ή δεν είναι βέβαιος για αυτήν, π.χ. Οι θάλασσες κινδυνεύουν από τη ρύπανση. Εμείς δεν κάνουμε τίποτα : Οι θάλασ σες κινδυνεύουν από τη ρύπανση, επειδή εμείς δεν κάνουμε τίποτα ή Αν και οι θάλασσες κινδυνεύουν από τη ρύπανση, εμείς δεν κά νουμε τίποτα.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=