Νεοελληνική Γλώσσα (Γ' Γυμνασίου - Νέα συμπληρωμένη έκδοση σύμφωνα με τις Οδηγίες διδασκαλίας)
N E O E Λ Λ Η Ν Ι Κ Η Γ Λ Ω Σ Σ Α Γ΄ Γυμνασίου 2 2 ENOTHTA Η Ελλάδα στον κόσμο 1 η 5. Στο παράδειγμα 7 έχουμε περίπλοκη οργάνωση λόγου. Υπάρχει μία κύ ρια πρόταση και οι υπόλοιπες είναι δευτερεύουσες, οι οποίες εξαρτώνται η μία από την άλλη. α. Είναι συχνά δύσκολο για τον Αγγλοσάξονα ταξιδευτή : η κύρια πρόταση β. να καταλάβει : δευτερεύουσα πρόταση, είναι τμήμα της πρώτης πρότα σης, συνδέεται με τη ρηματική έκφραση Είναι δύσκολο και λειτουργεί ως υποκείμενό της ( υποτακτική σύνδεση ) γ. πώς μία χώρα μπορεί : δευτερεύουσα πρόταση, είναι τμήμα της δεύτε ρης πρότασης, συνδέεται με το ρήμα να καταλάβει και λειτουργεί ως αντικείμενό του ( υποτακτική σύνδεση ) δ. που μοιάζει ποτισμένη ως το μεδούλι... στα μοναστήρια : δευτερεύουσα πρόταση, είναι τμήμα της προηγούμενης, συνδέεται με τη λέξη χώρα και λειτουργεί ως ονοματικός προσδιορισμός ( υποτακτική σύνδεση ) ε. που στεφανώνουν τις πιο απόμερες βουνοπλαγιές : δευτερεύουσα πρό ταση, είναι τμήμα της προηγούμενης, συνδέεται με τη λέξη μοναστήρια και λειτουργεί ως ονοματικός προσδιορισμός ( υποτακτική σύνδεση ) στ. να αφήνεται με τέτοια εγκατάλειψη στις γήινες απολαύσεις : δευτερεύου σα πρόταση, αποτελεί τμήμα της τρίτης πρότασης, συνδέεται με το ρή μα μπορεί και λειτουργεί ως υποκείμενό του ( υποτακτική σύνδεση ) l Οι προτάσεις δεν είναι ισότιμες, αλλά η μια αποτελεί τμήμα της άλλης και συνδέονται μεταξύ τους με συνδέσμους, επιρρήματα και αντωνυμίες. l Παραθέτουμε σχηματικό διάγραμμα της περιόδου: Είναι συχνά δύσκολο για τον Αγγλοσάξονα ταξιδευτή να καταλάβει πώς μία χώρα μπορεί που μοιάζει ποτισμένη ως το μεδούλι... στα μοναστήρια να αφήνεται με τέτοια εγκατάλειψη στις γήινες απολαύσεις που στεφανώνουν τις πιο απόμερες βουνοπλαγιές
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=