Νεοελληνική Γλώσσα (Γ' Γυμνασίου - Νέα συμπληρωμένη έκδοση σύμφωνα με τις Οδηγίες διδασκαλίας)
N E O E Λ Λ Η Ν Ι Κ Η Γ Λ Ω Σ Σ Α Γ΄ Γυμνασίου 1 8 ENOTHTA Η Ελλάδα στον κόσμο 1 η S Ο τρόπος οργάνωσης κάθε κειμένου μάς δυσκολεύει, επίσης, στην κατανόησή του. Το κείμενο 7 παρουσιάζει τέτοιου είδους δυ σκολία (Η πρώτη περίοδος του κειμένου, κατά σειρά, αναφέρεται στον Αγγλοσάξονα ταξιδευτή , στη χώρα , στην παράδοση , ξανά στη χώρα και τελειώνει με τους Έλληνες ). S Η οπτική μορφή επηρεάζει σημαντικά την κατανόηση του κειμέ νου. Το κείμενο 6 γίνεται ευκολότερο στην κατανόηση χάρη στις υπογραμμίσεις, τις κουκκίδες, τη διαφορετική γραμματοσειρά, την παράθεση χαρτών για τη διευκόλυνση του αναγνώστη. S Το είδος του κειμένου παίζει ρόλο στην κατανόησή του. Έτσι ένα κείμενο επιστημονικό (όπως το ιστορικό κείμενο 5) είναι δυσκολό τερο, όταν απευθύνεται σε ευρύ κοινό. Γι’ αυτό τον λόγο το κείμε νο 6, το οποίο είναι επιστημονικό αλλά απευθύνεται σε δεκατριά χρονους μαθητές, έχει προσαρμοστεί ώστε να είναι πιο απλό στη μορφή του. S Το θέμα του κειμένου, ανάλογα με το πόσο γνωστό και προσιτό είναι στους αποδέκτες του, παίζει ρόλο στην κατανόησή του. Επί σης, η έκταση έχει μεγάλη σημασία για την πρόσληψη του περιε χομένου του· έτσι, ένα μεγάλο κείμενο είναι δυσκολότερο από ένα μικρότερο. Στην περίπτωση των κειμένων 5, 6 και 7 δε συναντάμε δύσκολο θέμα ούτε μεγάλο σε έκταση κείμενο. Aκούω και μιλώ [σελ. 15] 1. α. Στις ομάδες Α και Β οι σχέσεις ανάμεσα στις προτάσεις είναι πιο απλές, αφού οι προτάσεις αυτές είναι ισοδύναμες μεταξύ τους, ενώ στην ομά δα Γ είναι σύνθετες, γιατί καθεμία πρόταση εξαρτάται από άλλη, οπότε η σύνταξη γίνεται πιο περίπλοκη. β. Ειδικές λέξεις για τη σύνδεση των προτάσεων χρησιμοποιούνται: στην ομάδα Β : και , όχι μόνο , αλλά και στην ομάδα Γ : εάν , πόσο , που , να , πώς στην ομάδα Α δε χρησιμοποιούνται ειδικές λέξεις. Οι προτάσεις χωρί ζονται με κόμματα.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=