Νεοελληνική Γλώσσα (Γ' Γυμνασίου - Νέα συμπληρωμένη έκδοση σύμφωνα με τις Οδηγίες διδασκαλίας)

N E O E Λ Λ Η Ν Ι Κ Η Γ Λ Ω Σ Σ Α Γ΄ Γυμνασίου 1 8 ENOTHTA Η Ελλάδα στον κόσμο 1 η S Ο τρόπος οργάνωσης κάθε κειμένου μάς δυσκολεύει, επίσης, στην κατανόησή του. Το κείμενο 7 παρουσιάζει τέτοιου είδους δυ­ σκολία (Η πρώτη περίοδος του κειμένου, κατά σειρά, αναφέρεται στον Αγγλοσάξονα ταξιδευτή , στη χώρα , στην παράδοση , ξανά στη χώρα και τελειώνει με τους Έλληνες ). S Η οπτική μορφή επηρεάζει σημαντικά την κατανόηση του κειμέ­ νου. Το κείμενο 6 γίνεται ευκολότερο στην κατανόηση χάρη στις υπογραμμίσεις, τις κουκκίδες, τη διαφορετική γραμματοσειρά, την παράθεση χαρτών για τη διευκόλυνση του αναγνώστη. S Το είδος του κειμένου παίζει ρόλο στην κατανόησή του. Έτσι ένα κείμενο επιστημονικό (όπως το ιστορικό κείμενο 5) είναι δυσκολό­ τερο, όταν απευθύνεται σε ευρύ κοινό. Γι’ αυτό τον λόγο το κείμε­ νο 6, το οποίο είναι επιστημονικό αλλά απευθύνεται σε δεκατριά­ χρονους μαθητές, έχει προσαρμοστεί ώστε να είναι πιο απλό στη μορφή του. S Το θέμα του κειμένου, ανάλογα με το πόσο γνωστό και προσιτό είναι στους αποδέκτες του, παίζει ρόλο στην κατανόησή του. Επί­ σης, η έκταση έχει μεγάλη σημασία για την πρόσληψη του περιε­ χομένου του· έτσι, ένα μεγάλο κείμενο είναι δυσκολότερο από ένα μικρότερο. Στην περίπτωση των κειμένων 5, 6 και 7 δε συναντάμε δύσκολο θέμα ούτε μεγάλο σε έκταση κείμενο. Aκούω και μιλώ [σελ. 15] 1. α. Στις ομάδες Α και Β οι σχέσεις ανάμεσα στις προτάσεις είναι πιο απλές, αφού οι προτάσεις αυτές είναι ισοδύναμες μεταξύ τους, ενώ στην ομά­ δα Γ είναι σύνθετες, γιατί καθεμία πρόταση εξαρτάται από άλλη, οπότε η σύνταξη γίνεται πιο περίπλοκη. β. Ειδικές λέξεις για τη σύνδεση των προτάσεων χρησιμοποιούνται: στην ομάδα Β : και , όχι μόνο , αλλά και στην ομάδα Γ : εάν , πόσο , που , να , πώς στην ομάδα Α δε χρησιμοποιούνται ειδικές λέξεις. Οι προτάσεις χωρί­ ζονται με κόμματα.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=